«Οι Ατρόμητοι της Μαργαριτοχώρας: Κυνηγώντας τους λαθρέμπορους ζώων στην Κένυα» είναι το ολοκαίνουργιο, -5ο στη σειρά- βιβλίο της Θεσπρωτής συναδέλφου –συγγραφέας Άννας Στεργίου. Οι …Μασσάι στα σύνορα της Κένυας και οι βόρειο-ανατολικοί γείτονές της… Σομαλοί πειρατές, ήταν απλά το έναυσμα για να συζητήσουμε φλέγοντα ζητήματα της επικαιρότητας. Ο σεβασμός στους άλλους λαούς, στην άγρια φύση και στο περιβάλλον θέματα είναι εκείνα που ‘πραγματεύεται’ στο νέο της βιβλίο. Καθ’ ότι όμως και πολιτική συντάκτρια με πολύ ‘βαρύ βιογραφικό’ και φυσικά πολιτικοποιημένη η ίδια, η συζήτηση –συνέντευξη, πέρα από το νέο της πνευματικό δημιούργημα, αλλά και τα …κυοφορούμενα, οδηγήθηκε αναπόφευκτα και σε πολιτικο-κοινωνικά θέματα της εποχής. Μιλάει έξω από τα δόντια για όλους και για όλες, καυτηριάζοντας τα κακώς κείμενα και καμωμένα.

Τα όσα συζητήσαμε παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον και αξίζει να διαβάσετε ολόκληρη τη συνέντευξη:

 

atromitoi_2.jpg

 

Ας δούμε τι μας είπε:

Κα Στεργίου,

Πριν λίγες μέρες εκδόθηκε το 5ο σας βιβλίο: «Οι Ατρόμητοι της Μαργαριτοχώρας: Κυνηγώντας τους λαθρέμπορους ζώων στην Κένυα» από τις εκδόσεις Κομνηνός. Τι περιλαμβάνει;

«Η παρέα των Ατρόμητων της Μαργαριτοχώρας συνδέεται με τον γιο μου και τους αγαπημένους του φίλους. Επομένως, αυτά τα υπέροχα παιδιά, που τα γνωρίζω από μικρά και τα λατρεύω, αποτελούν ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για μένα. Το κυνήγι των λαθρέμπορων στην Κένυα δίνει στα παιδιά να καταλάβουν ότι πρέπει να σέβονται τους άλλους λαούς, το φυσικό περιβάλλον και τ΄ άγρια ζώα».

-Δυστυχώς, το περασμένο καλοκαίρι είδαμε προβληματικές συμπεριφορές στη διαχείριση των ζώων και στην Ήπειρο…

«Οι κακές νοοτροπίες δεν ξεριζώνονται εύκολα κι είναι τραγικό, όταν προέρχονται από αξιωματούχους. Ευτυχώς, αυτές οι συμπεριφορές πλέον είναι καταδικαστέες απ’ την κοινωνία. Ωστόσο, είδαμε πρόσφατα μία έφηβη να κακοποιεί ένα γατάκι στην Κρήτη. Αυτό είναι χειρότερο, διότι σημαίνει πως η Νέα Γενιά δεν έμαθε τίποτα απ΄ τα δικά μας λάθη. Ο άνθρωπος νομίζει πως μπορεί να επιβιώσει χωρίς το φυσικό περιβάλλον. Αν ήταν έτσι θα είχαμε ήδη μετακομίσει στη Σελήνη ή στον Άρη».

 

Atromitoi_3.jpg

-Θεωρείτε ότι υπάρχει μερίδιο ευθύνης και στο υπουργείο Παιδείας;

«Μαθαίνεις τα παιδιά να σέβονται τον άλλον, τα ζώα, το περιβάλλον, όταν κι εσύ τα σέβεσαι. Η υποργός Παιδείας, η κυρία Κεραμέως κάνει δεξιά κι αριστερά μηνύσεις. Η έννοια της ενσυναίσθησης είναι μάλλον άγνωστη στην υπουργό Παιδείας. Διαφημίζει συνεργασίες με μεγάλα αμερικανικά Πανεπιστήμια και τα παιδιά στα δημόσια δημοτικά σχολεία κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς πετρέλαιο. Πως θα σεβαστούν τον συμμαθητή τους, που είναι πιο ντροπαλός ή το προσφυγόπουλο, όταν η Κοινωνιολογία έχει σχεδόν εξοβελιστεί απ΄ το σχολικό πρόγραμμα; Τι πάει στραβά κι έχουμε συμμορίες ανηλίκων; αναρωτήθηκε. Η στάση της είναι λες κι απεχθάνεται τις ανθρωπιστικές επιστήμες ενώ της έχουν επισημάνει την αξία τους και βουλευτές του κόμματός της, όπως ο Μάξιμος Χαρακόπουλος, ο Άγγελος Τσιγκρής κ.ά. Χωρίς ανθρωπιά, διάλογο και σεβασμό στο περιβάλλον, οι κοινωνίες είναι καταδικασμένες».

kolaz_stergiou.jpg

-Κάποιοι υποστηρίζουν πως είναι άντρα ανομίας και τα Πανεπιστήμια…

«Βολεύει πολύ να έχουμε νέους, που δεν φωνάζουν, δεν ονειρεύονται, δεν εξεγείρονται, για τις κακοδαιμονίες μας. Το ελληνικό Πανεπιστήμιο πρέπει να είναι φάρος γνώσης όχι αστυνομοκρατίας. Το «θεσμικό φάρμακο» είναι περισσότερο δημοκρατία όχι λιγότερη. Όταν καταστρέφεις τη μοίρα 40 χιλιάδων παιδιών, προκειμένου να ξεμπουκώσει το σύστημα και να στραφούν στα ιδιωτικά , δηλαδή όσοι έχουν να πληρώσουν κι οι υπόλοιποι να πάνε πνιγούν, δεν κάνεις πολιτική παιδείας. Όμως, το θέμα είναι γενικότερο και δείχνει και το μέγεθος της πολιτικής κρίσης».

-Δηλαδή;

«Αντί να πάρουμε περισσότερους αναισθησιολόγους στο Αγία Σοφία, εμείς πήραμε περισσότερους αστυνομικούς, για να εισβάλλουν στα Πανεπιστήμια. Υπάρχουν γυναίκες, που παρακαλούν να τις φυλάξει η Αστυνομία, ώστε να μην τις σκοτώσει ο άντρας τους κι εμείς τις αφήνουμε απροστάτευτες, για να φυλάμε τον Φουρθιώτη. Αντί να ενισχύουμε την Πρόνοια, παίρνουμε δημοτικούς αστυνομικούς. Μιλάμε για αδιανόητα πράγματα».

Atromitoi.jpg

 

-Είναι εύκολο σε μία εποχή, που όλα ψηφιοποιούνται τα παιδιά να διαβάζουν ένα παραμύθι;

«Υπάρχουν παιδιά του δημοτικού, που με τραβούσαν από το πόδι στο διάλειμμα, για να μη φύγω κι άλλα με ρωτούσαν πότε θα βγει το 2ο βιβλίο, για να ξαναπάω. Ήταν συγκινητικό κι ελπιδοφόρο. Οι Ατρόμητοι αγαπήθηκαν, επειδή είναι Έλληνες ήρωες της διπλανής πόρτας με κεντρικό το μοτίβο της ελιάς. Το δέντρο της ελιάς είναι στην αυλή τους, ο καρπός του είναι στη σαλάτα τους, φυτρώνει στο κτήμα του παππού. Οι Ατρόμητοι έχουν το στοιχείο της περιπέτειας. Κρατούν την ελληνική ταυτότητά τους αλλά αυτό δεν τους εμποδίζει να έρθουν σ΄ επαφή μ’ άλλες κουλτούρες και να χτίσουν νέες φιλίες. Επομένως, τα παιδιά μπορούν να ταυτιστούν μαζί τους, γιατί είναι γενναίοι κι ανθρωπιστές, χωρίς να είναι Υπεράνθρωποι».

kenya.jpg

 

-Την 1η Οκτωβρίου ταξιδεύουν οι Ατρόμητοι και στο ακριτικό νησί τον Άι Στράτη…

«Οι άνθρωποι γενικά στις παραμεθόριες περιοχές πρέπει να στηρίζονται γιατί φυλούν Θερμοπύλες. Πηγαίνουμε με το Κέντρο Στήριξης Οικογένειας (ΚΕΣΟ), εκκλησιαστικό ίδρυμα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και τη διευθύντρια, Μαίρη Πίνη και θα υπάρξει και ιατρική φροντίδα. Από τις εκδόσεις Κομνηνός γίνεται μία προσπάθεια το παιδικό βιβλίο να ταξιδέψει όσο πιο μακριά γίνεται. Ο Άι Στράτης ενώ είναι ένας μικρός παράδεισος, συνδέθηκε παλαιότερα με μαύρες σελίδες της ελληνικής ιστορίας. Δυστυχώς, το μαύρο επιστρέφει στις ζωές μας. Ο φασισμός στην Ιταλία με κοινοβουλευτικό μανδύα ξαναπαίρνει κεφάλι. Ο λύκος, όμως με προσωπείο ή χωρίς, παραμένει λύκος».

-Στα νησιά όμως είναι πιο έντονο και το θέμα των μεταναστών. Μιλάτε για τους μετανάστες και στο βιβλίο σας, στην Κυρά του Δράκου…

«Κοιτάξτε υπάρχει μία σύγχυση και στην Αριστερά. Οι μετανάστες μπορούν να είναι διαμάντια, όπως οι αδελφοί Αντετοκούμπο ή καθάρματα, όπως εκείνος, που βίασε την κοπέλα στην Πάρο και την άφησε ανάπηρη. Για να εντάξεις, κάποιον, πρέπει πρώτα να τον μάθεις. Να τον κατανοήσεις. Βάλαμε γιατρούς αλλά δεν βάλαμε κοινωνιολόγους κι ανθρωπολόγους μέσα στις δομές. Οι Έλληνες, που τα βάζουν με τους μετανάστες θα έπρεπε πρωτίστως να τα βάζουν με το ελληνικό κράτος. Γιατί αυτό δεν είχε φτιάξει επί δεκαετίες μία φόρμουλα για την υποδοχή μεταναστών, όπως έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ με το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής. Τα νησιά τίγκαραν. Κι η ένταξη δεν μπορεί να γίνει, όταν οι μετανάστες είναι πάνω από ένας ή δυο στους δέκα, διότι αλλιώς μία περιοχή γίνεται γκέτο. Όμως, όταν ένας άνθρωπος χάνει τη δουλειά του ή δεν έχει ψωμί να φάει, δεν θα κάτσει να δει ποιος φταίει. Είναι απελπισμένος. Στην απελπισία και στον φόβο των ανθρώπων επενδύουν τα φασιστικά μορφώματα».

-Κι η Αριστερά τι μπορεί να κάνει;

«Η Αριστερά, εφόσον έρθει στην κυβέρνηση, πρέπει ν΄ αρχίσει να πράττει αυτά, που οραματίζεται. Όταν ο άλλος είναι άνεργος και δεν έχει να πληρώσει τον γιατρό, δεν έχει πάρει τη σύνταξη ή τον έπνιξαν τα δάνεια, δεν μπορείς να του αναλύεις θεωρία. Θέλει λύσεις. Διότι, πάνω στην απελπισία του θα πατήσει στο πιο σαθρό σκαλοπάτι, όπως συνέβη κατά το παρελθόν στην Ελλάδα με τη Χρυσή Αυγή ή απλά δεν θα πάει να ψηφίσει».

            -Που αποδίδετε όμως γενικά τη στροφή της Ευρώπης σε φασιστικά κοινοβουλευτικά κόμματα;

«Η Ενωμένη Ευρώπη είναι επιφανειακά ενωμένη, γιατί υπάρχουν χώρες με πολλές και διαφορετικές ταχύτητες, διαφορετικά συστήματα οργάνωσης, θρησκευτικές πεποιθήσεις και κοσμοθεωρίες. Η Ευρώπη κοιμάται όρθια αν νομίζει πως χωρίς πραγματική αλληλεγγύη και με φιλελεύθερες πολιτικές μπορεί να πορευτεί εσαεί. Άγεται και φέρεται με τα συμφέροντα της πότε της Γερμανίας, πότε της Αμερικής. Η υπόθεση της Ουκρανίας ανέδειξε αυτό το μεγάλο κενό».

-Φοβάστε νέα άνοδο φασιστικών μορφωμάτων;

            «Δεν έχουμε περιθώριο να επαναπαυόμαστε. Υπήρχαν άνθρωποι στα Καλάβρυτα και στο Δίστομο, που ψήφισαν Χρυσή Αυγή. Πήγαν δηλαδή τα παιδιά και τα εγγόνια των δολοφονημένων να ψηφίσουν αυτούς που υποστηρίζουν τους δήμιους των παππούδων τους. Είναι τρομακτικό!».

            -Κι η Αριστερά τι μπορεί να κάνει, όταν στην Ευρώπη κυριαρχεί ένα φιλελεύθερο μοντέλο;

            «Η Αριστερά πρέπει να σταματήσει να διασπάται και ν΄ αρχίσει να ενώνεται. Να ξαναδώσει ελπίδα στον πολίτη. Έλεος πια με τη ιδεολογική καθαρότητα. Δεν μπορεί ν΄ ασπάζεται όλη η Αριστερά την απλή αναλογική αλλά να μη μπορεί να συνεννοηθεί μεταξύ της. Ο κόσμος καίγεται κι εμείς χτενιζόμαστε; Έχουν ιστορική ευθύνη οι ηγέτες της Αριστεράς και του Κέντρου να συνεννοηθούν. Τους κομματικούς μεγαλοϊδεατισμούς διαχρονικά τους έχει πληρώσει πολύ ακριβά αυτός ο τόπος».

-Η αριστερά δεν έκανε λάθη όταν κυβέρνησε;

«Στη Θεσπρωτία λέμε «άμα ξαναγίνω νύφη ξέρω πώς να καμαρώσω». Η Αριστερά δεν είχε ξανακυβερνήσει. Ο Αλέξης Τσίπρας ως πρωθυπουργός κυβέρνησε χωρίς αυτοδυναμία και μ΄ ένα κόμμα, που δεν είχε ιδεολογική συγγένεια. Παρέλαβε μία χώρα διαλυμένη, κι έναν κόσμο σε απόγνωση. Υπήρξε ο φόβος από αξιωματούχους και πριν τον Τσίπρα, ότι αν μιλήσουν για το χάλι της ελληνικής οικονομίας, ο κόσμος θα τρομάξει περισσότερο…

Δεν έγινε αντιληπτό ότι υπήρχαν πολίτες, που ήταν χρόνια εθισμένοι σε κομματάρχες` «πατερούληδες». Η έννοια της «συλλογικότητας» τους μπέρδευε. Υπήρχαν βέβαια και στελέχη του κόμματος, που φοβήθηκαν πως τυχόν ανεξέλεγκτο άνοιγμα θα σήμαινε ταυτόχρονα διάλυση των ιδεών της Αριστεράς. Όμως, δεν μπορείς να πάρεις μαζί σου τον κόσμο, αν δεν του εξηγήσεις τον στόχο σου. Η εξουσία κι η απόσταση απ΄ αυτήν ωρίμασαν την Αριστερά».

-Το καλοκαίρι σας είδαμε να γυρνάτε, χωριά στη Θεσπρωτία. Τι σας είπαν;

«Η Θεσπρωτία είναι ένα υπέροχο μέρος, μία λατρεμένη περιοχή και την έχω γυρίσει πολλές φορές και για διαφορετικούς λόγους: δουλειάς, αναψυχής, οικογενειακούς κ.ά. Η περιοχή έχει 70% πραγματική ανεργία τον χειμώνα. Αιμορραγεί από νέους ανθρώπους. Χρειάζονται άμεσα νέα πανεπιστημιακά τμήματα, δραστικές πολιτικές κατά της ανεργίας κι ενίσχυση των ιατρικών δομών. Το χειρότερο, που είδα, όμως ήταν η έλλειψη ελπίδας πως κάτι μπορεί ν΄αλλάξει».

-Μπορεί όμως κάτι ν΄ αλλάξει;

«Φυσικά. Η λέξη «μοιρολατρία» δεν υπάρχει στο δικό μου λεξιλόγιο. Όταν οι εργαζόμενοι ξεκινήσαμε τον αγώνα για να πάρουμε τα λεφτά μας μετά την πτώχευση της «Ελευθεροτυπίας» πολλοί μας κοίταζαν με οίκτο. «Μα, θα τα βάλετε με τις τράπεζες;». Ε, ναι. Και τα καταφέραμε. Κι εξαιτίας μας πήραν λεφτά κι άλλοι εργαζόμενοι από πτωχευμένες εταιρείες. Όμως, σ’ όλα τα πράγματα χρειάζεται υπομονή και στοχοπροσήλωση».

«Ο Μητσοτάκης πολιτικά έχει τελειώσει…»

-Ναι, αλλά ορισμένοι λένε πως η Νέα Δημοκρατία θα ξανακυβερνήσει… Τι λέει η εμπειρία σας στο κοινοβουλευτικό ρεπορτάζ;

«Η Νέα Δημοκρατία του Κ. Μητσοτάκη έχει τελειώσει πολιτικά, όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα, ειδάλλως ο πρωθυπουργός θα είχε προκηρύξει ήδη εκλογές. Η ελπίδα της ΝΔ στο ΠΑΣΟΚ εξανεμίστηκε μετά το σκάνδαλο των παρακολουθήσεων. Ο κ. Μάκης Βορίδης έκανε άνοιγμα στον κ. Κυριάκο Βελόπουλο. Μέχρι χθες ο κύριος Βελόπουλος ήταν το κόκκινο πανί με τις κεραλοιφές. Ξαφνικά άσπρισε; Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης πήρε διαζύγιο απ’ τα μεσαία στρώματα και τους κεντρογενείς ψηφοφόρους…».

-Ορισμένα γκάλοπ δείχνουν ότι αντί για την Αριστερά στρέφονται οι άνθρωποι στην Ακροδεξιά;  

«Η νεοφιλελεύθερη δεξιά ‘πουλάει’ το παραμύθι του Αμερικανικού Ονείρου κι η Ακροδεξιά την εικόνα του Ισχυρού, του Δυνατού. Υπάρχουν άνθρωποι, που μεγάλωσαν με το παραμύθι, πως θα μπουν οι κομμουνιστές να τους πάρουν το σπίτι. Τώρα βέβαια τους το παίρνουν κοψοχρονιά τα ξένα funds. Μερικοί ψήφιζαν δεξιά γιατί ψήφιζαν οι γονείς τους και στράφηκαν στην Ακροδεξιά.

Υπάρχουν νέοι άνθρωποι, που απογοητεύτηκαν, γιατί διαχρονικά δεν λειτουργούν αξιοπρεπώς οι θεσμοί. Είδαμε τι έγινε με τις υποθέσεις, Λιγνάδη, Χριστοφοράκου κ.ά.

Η Ακροδεξιά επενδύει στο χάιδεμα των αυτιών. Ενισχύει το «Εγώ» και βγάζει στην επιφάνεια τα πιο ταπεινά ελατήρια των ανθρώπων. Η στάση του σώματος των Χρυσαυγιτών στη Βουλή έδινε την εικόνα της «Ελίτ των Δυνατών». Τελικά όλο αυτό ήταν μπαρμπούτσαλο, διότι ο Λάκης Γαβαλάς στις φυλακές, αποδείχτηκε πολύ πιο μάγκας από θρασύδειλα ανθρωπάκια, που έτρεμαν στη δίκη τους για τον Παύλο Φύσσα».

«Κοινωνικές Ανισότητες στον Δίδυμο Καπιταλισμό»

          -Αληθεύει ότι ετοιμάζετε φέτος ως το τέλος της χρονιάς θα εκδοθεί και το επιστημονικό σας βιβλίο;

            «Το νέο βιβλίο, που ετοιμάζω είναι κοινωνιολογικό κι έχει τίτλο: «Κοινωνικές Ανισότητες στον Δίδυμο Καπιταλισμό» και θα κυκλοφορήσει απ΄ τις εκδόσεις Κομνηνός. Αναφέρεται στο νέο κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, που διαμορφώνει η πράσινη και ψηφιακή τεχνολογία. Μιλά για τηλεργασία, τηλεκπαίδευση, αναδυόμενα κοινωνικά στρώματα στο πλαίσιο του νέου ιστορικού σταδίου του καπιταλισμού, που τον αποκαλώ «Δίδυμο Καπιταλισμό», γιατί έχει αυτή τη διττή υπόσταση, την πράσινη και ψηφιακή τεχνολογία».

            -Είναι αλήθεια, ότι ετοιμάζετε και κάτι… καλλιτεχνικό;

«Έχουμε ξεκινήσει ήδη μία προσπάθεια με τον Βασίλη Ρουμελιώτη, που έχει συνεργαστεί ως μουσικός με μεγάλα ονόματα του ελληνικού τραγουδιού ώστε να μελοποιηθούν στίχοι μου. Θέλουμε ν΄ ακούσουμε παλιές και νέες φωνές γι΄ αυτό που ετοιμάζουμε για τη νέα χρονιά».

-Σειρά μετά έχει η Ήπειρος;

«Σειρά έχει το Ρέθυμνο και μετά επανέρχομαι στη Θεσπρωτία, γιατί ετοιμάζουμε κι εκεί πράγματα. Παρουσιάζεται το βιβλίο μου «Η κυρά του Δράκου» στο Ρέθυμνο, στις 7/10/2022, στις 7 το βράδυ στον Δημοτικό Κήπο Ρεθύμνου ή σε περίπτωση κακοκαιρίας, στο Σπίτι του Πολιτισμού. Η εκδήλωση γίνεται στο πλαίσιο της υποδοχής νέων φοιτητών από τον δήμο Ρεθύμνου και το Πανεπιστήμιο Κρήτης.

hkyra.jpg

 

Θα χαιρετίσουν ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Θωμάς Κρεβετζάκης κι η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, Μαίρη Λιονή. Ομιλητές θα είναι ο πρώην υπουργός Υγείας και νυν βουλευτής Ρεθύμνου του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, Ανδρέας Ξανθός, ο πρώην υπουργός Περιβάλλοντος και πρώην αντιπρύτανης, Γιώργος Σταθάκης, ο αναπληρωτής καθηγητής Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Άρης Τσαντηρόπουλος ενώ θα συντονίσει τη συζήτηση ο πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνιολογίας, Γιώργος Τσιώλης.

 

  

-Στο βιβλίο σας «Η Κυρά του Δράκου» αναφέρεστε και στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων…

«Συχνά αξιολογούμε το ΕΚΠΑ ή το Αριστοτέλειο, με τους ίδιους όρους με τα επαρχιακά, που είναι νέα Πανεπιστήμια, χωρίς τους ίδιους πόρους ενώ είναι πολύ καλύτερα από πολλά ξένα πανεπιστήμια. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης είναι διαχρονικά μια ανοιχτή και φιλόξενη αγκαλιά για τους φοιτητές και για μας τους απόφοιτους. Το ίδιο συμβαίνει και με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Αυτή είναι η δύναμή τους. Κι η αγκαλιά με την καταστολή, όπως καταλαβαίνετε, είναι δυο έννοιες, διαχρονικά αντίθετες κι ασυμβίβαστες».

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

e horos logo