Την ημέρα των γενεθλίων της μια δεκαεξάχρονη δέχεται ένα τηλεφώνημα. Αυτό θα είναι το πρώτο από τα γεγονότα που θα ανατρέψουν τη ζωή της. Λίγους μήνες αργότερα, μεταμφιεσμένη σε αγόρι, με τη βοήθεια ενός παράξενου συμμαθητή της, θα παραβιάσει το άδυτο του Αγίου Όρους, ξεκινώντας μια μεγάλη περιπέτεια.

Όμως τόσο η δική της πορεία όσο και η αναγνωστική πορεία είναι γεμάτη κρυμμένα μυστικά. Γιατί ο αδελφός της έφυγε για το Άγιο Όρος; Ποιος είναι ο μυστηριώδης άγνωστος που της τηλεφωνεί και πώς επηρεάζει την ιστορία; Πώς θα επιβιώσει σ’ ένα περιβάλλον όπου δεν έχει πατήσει ποτέ γυναίκα;

Ο συγγραφέας δομεί με επιδεξιότητα αυτή την ιστορία απώλειας και ενηλικίωσης, κρύβοντας στοιχεία που αποκαλύπτονται μέσα από την αφήγηση και οικοδομώντας τους χαρακτήρες με τρόπο ώστε να μη χάνει ποτέ το ενδιαφέρον του ο αναγνώστης. Η γλυκύτητα αλλά και η πικρία που κρύβει τόσο η πορεία της πρωταγωνίστριας όσο και το ανατρεπτικό τέλος ανταποκρίνονται σε μια τρομακτική αλλά και αισιόδοξη πραγματικότητα. Ό,τι φεύγει δεν γυρίζει πίσω, αλλά η ζωή συνεχίζεται και οδηγεί σε πολλαπλές και απρόβλεπτες εξελίξεις.

*

Ο Γιάννης Παπαγιάννης κατάγεται από την Ικαρία, αλλά ζει στην Αθήνα. Έχει σπουδάσει φυσική και έχει κάνει δύο μεταπτυχιακά στους υπολογιστές και στην εκπαίδευση ενηλίκων. Γράφει κριτική λογοτεχνίας στην Κυριακάτικη Αυγή και σε ηλεκτρονικά περιοδικά. Έχει δημοσιεύσει διηγήματα σε εφημερίδες και λογοτεχνικά περιοδικά, έχει γράψει σενάρια μικρού μήκους και έχει εκδώσει έξι μυθιστορήματα. Το τελευταίο του, Ο άνδρας που γεννήθηκε με τον Ελευθέριο Βενιζέλο, ήταν υποψήφιο για το Βραβείο Αναγνώστη στην κατηγορία μυθιστορήματος και για το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος.

            ISBN978-960-567-264-5

Σελίδες: 224, Τιμή: 13,00 €

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΑΠΛΑΣΗ

Κυριάκος Καραΐσκος

ΣΟΛΩΝΟΣ 19, 106 71 ΚΟΛΩΝΑΚΙ

ΤΗΛ.: 210-3808455, FAX: 210-3808445, e-mail: info@diaplasibooks

www.diaplasibooks.gr

«Διαδρομές και Αναζητήσεις στα Καλντερίμια της Παράδοσης» είναι ο τίτλος της ιδιαίτερης Βιωματικής Ημερίδας, που πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία την Κυριακή 8 Μαΐου στον παραδοσιακό οικισμό, Φοινίκι Θεσπρωτίας.

Η ημερίδα διοργανώθηκε από το Νηπιαγωγείο Μαυρουδίου Θεσπρωτίας και το Λαογραφικό Μουσείο Φοινικίου και σε συνεργασία με ένα πλήθος φορέων δημόσιων και ιδιωτικών:

  • του Συλλόγου των εν Αθήναις Φοινικιωτών Ηπείρου «Η Μεταμόρφωσις», του Δήμου Φιλιατών,
  • του Πολιτιστικού Συλλόγου Κέντρου Νεότητας Φιλιατών
  • τουΣημειολόγιου Science & Culture Hub
  • τηςTERRA SENSITIVE Κοιν.Σ.Επ
  • του εργαστηρίου καλλιτεχνικών συμπράξεων ArtioLab και της εικαστικού LoretoOyarzun
  • των μουσικών, Κατερίνας Φατούρου, Άρη Μπέζα, Νίκου Κολιούση και Βασίλη Κυβράνογλου
  • της Φωτεινής Χριστάκη, ηθοποιού και σκηνοθέτη
  • της Ιωάννας Μαυρομμάτη, photoartist

*Επιμέλεια και συντονισμός εκδήλωσης: Θάλεια Θεοδωρίδη, Επικοινωνιολόγος Μ.Α.

Την βιωματική ημερίδα τίμησαν με την παρουσία τους: ο Βουλευτής Θεσπρωτίας του ΣΎΡΙΖΑ κ. Μάριος Κάτσης, ο Δήμαρχος Φιλιατών κ. Σπύρος Παππάς, η Περιφερειακή Σύμβουλος και Πρόεδρος της Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. κ. Ρεγγίνα Δηλαβέρη, ο Αντιδήμαρχος Δήμου Φιλιατών κ. Δημήτριος Τσότσης, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Φιλιατών κ. Ιωάννης Μποροδήμος, ο Πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου Κοινότητας Φοινικίου, κ. Βασίλειος Σωτηρίου και ο Αντιπρόεδρος του Λαογραφικού Μουσείου Φοινικίου και διακεκριμένος γλύπτης κ. Κωνσταντίνος Βαλαής.

Η ιστορία αυτού του πανέμορφου χωριού της Θεσπρωτίας καθώς και του Λαογραφικού Μουσείου, αναδύθηκε μέσα από τις ομιλίες των ίδιων των Φοινικιωτών:

  • της κας Δήμητρας Καραμπίνα, φιλολόγου
  • του κυρίου Μιχάλη Μάνου, Προέδρου του Λαογραφικού Μουσείου Φοινικίου
  • της κας Έρικα Καραμπίνα, αρχιτέκτονα μηχανικού Δ.Π.Θ., που αναφέρθηκε στην ιδιαίτερη αρχιτεκτονική του οικισμού, με τις χτιστές αυλές και τις περίτεχνες τοξωτές πόρτες

Ακολούθησε η βιωματική περιήγηση όπου πολλές εκπλήξεις περίμεναν τους συμμετέχοντες στα γραφικά καλντερίμια, με θεατρικά και μουσικά στιγμιότυπα να ζωντανεύουν εποχές από το παρελθόν, από ένα πλήθος καλλιτεχνών. Μεταξύ αυτών και μια νέα ταλαντούχα performer, η Γιώτα Κομίνη, που γοήτευσε με την ερμηνεία της το κοινό.

Η βιωματική ημερίδα έκλεισε με το εργαστήριο με την εικαστικό LoretoOyarzun όπου οι συμμετέχοντες, μέσα στο παλιό σχολείο, εμπνεύστηκαν από την παραδοσιακή αρχιτεκτονική του οικισμού και φιλοτέχνησαν έργα με χρώματα και πηλό.

Το κοινό είχε επίσης την ευκαιρία να γευτεί νόστιμα τοπικά εδέσματα που είχαν ετοιμάσει γυναίκες Φοινικιώτισσες. Στο τέλος, έλαβαν αναμνηστικά δώρα από το Νηπιαγωγείο Μαυρουδίου και το Λαογραφικό Μουσείο Φοινικίου, καθώς και ένα ιδιαίτερο δώρο που φιλοτέχνησε ο γλύπτης κ. Κωνσταντίνος Βαλαής.

Θερμές ευχαριστίες για την σημαντική συνεισφορά τους:

  • Στις γυναίκες Φοινικιώτισσες
  • Στον κ. Κωνσταντίνο Κιτσάτη, Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής Π/θμιας Εκπ/σης Θεσπρωτίας
  • Στην κα Ηλιάνα Σπανοπούλου, Θεματική Αντιπεριφερειάρχη Ηπείρου και Πρόεδρο του Πολιτιστικού Συλλόγου Κέντρου Νεότητας Φιλιατών
  • Στην κα Φωτεινή Παπαδοπούλου, χοροδιδάσκαλο του Πολιτιστικού Συλλόγου Κέντρου Νεότητας Φιλιατών
  • Στον κ. Χαράλαμπο Κανδηλιώτη, visualartist
  • Στον κ. Μιλτιάδη Ντόβα, Δρ. Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ποιητή
  • Στους κ.κ. Δημήτρη Ζαΐμη, Ελένη Χριστάκη, Μαρία Πολυχρονιάδου, Βιβή Πρέντζα, Χριστιάνα Κομίνη, Βιολέτα Κομίνη.
  • Στον κ. Βαγγέλη Γκαρώνη, φωτογράφο
  • Στον κ. Μάκη Κωνσταντίνου και την ορχήστρα του
  • Στον κ. Βασίλη Ρίζο, για τον ηχητικό εξοπλισμό

*Η εκδήλωση υποστηρίχθηκε με την ευγενική χορηγία του Συλλόγου των εν Αθήναις Φοινικιωτών Ηπείρου «Η Μεταμόρφωσις», καθώς και της CTCELECTRONIC.

Δείτε το βίντεο από την εκδήλωση εδώ

Photogallery από την εκδήλωση εδώ.

Μια παράσταση χοροθεατρική, διασκευασμένη θεατρικά, βασισμένη σε ένα διήγημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε, ικανή να καθηλώσει και τον πιο απαιτητικό θεατή, για πρώτη φορά στη σκηνή του θεάτρου ACTINA στα Ιωάννινα. Έπειτα από την επιτυχή πρεμιέρα συνεχίζεται με τέσσερις (4) ακόμη παραστάσεις.
 
info
 
9 & 10, 16 & 17 Απριλίου  Σάββατο & Κυριακή για ακόμη 4 παραστάσεις
στις 21:15΄
Διάρκεια: 60 λεπτά
Τιμή εισιτηρίου: 12€ ταμείο, 10€ προπώληση, 8€ μειωμένο (ανέργων-εφήβων-παιδιών-65+
Προπώληση: Βιβλιοπωλείο Αναγνώστης, Μωβ κουκουβάγια, viva https://www.viva.gr/tickets/theater/poetry/
Τοποθεσία: Θέατρο Actina
Διεύθυνση: Άννης Κομνηνής 8
Κρατήσεις: 6974865401
Παραγωγή: Θέατρο Actina
 
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
 
Σκηνοθεσία - Διασκευή: Αθηνά Τσικνιά
Συγγραφέας: ‘Εντγκαρ Άλαν Πόε
Ερμηνευτές: Ελεονώρα Ηλία, Γιάννης Κοντός
Κίνηση - Χορογραφία : Ελεονώρα Ηλία
Visual effects: Κωστής Εμμανουηλίδης
Audio effects: Αχιλλέας Κάππης
Βοηθός σκηνοθέτη: Δέσποινα Ναυρόζογλου
Σκηνογραφία – ενδυματολογία - φωτισμοί: Αθηνά Τσικνιά
Επιμέλεια κοστουμιών: Φόνη Βραζέλη
Μουσικές επιλογές: Αθηνά Τσικνιά
Ο Θοδωρής Ρέγκλης (έντυσε μουσικά το διεθνές τρέιλερ της ταινίας «Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν Χο ) μας έδωσε απλόχερα ένα μουσικό κομμάτι του και έντυσε μουσικά μια σκηνή του έργου.
Φωτογραφίες: Κωστής Εμμανουηλίδης
Δημιουργία αφίσας: Μιχάλης Ρέκατας
Εκτύπωση διαφημιστικού υλικού: Άκης Κόλλιας
video promo: Κωστής Εμμανουηλίδης
 
Ένα μεγάλο ευχαριστώ τους χορηγούς και όλους όσους βοήθησαν να υλοποιηθεί η παράσταση αυτή!
 
Αφετηρία έμπνευσης αποτελεί το διήγημα “Ο άνθρωπος που σκότωσε τον εαυτό του”. Δύο ερμηνευτές, ένας ηθοποιός και μια χορεύτρια και ένας καλά κρυμμένος κακός εαυτός που χαμογελάει σαρκαστικά και περιμένει την κατάλληλη στιγμή να αποκαλυφθεί. Δύο δυνάμεις αντίρροπες που παίρνουν σάρκα και οστά και κάνουν το αδύνατο δυνατό. Με αφορμή μια παλιά κασετίνα το κουβάρι ξετυλίγεται και λέξη μετά τη λέξη μας αποκαλύπτεται η ιστορία. Μια ιστορία με κεντρικό ήρωα έναν άνθρωπο-τον καθένα από
μας- που χάνει την αγαπημένη του εξαιτίας μιας ανεξήγητης ασθένειας και την αναζητά επίμονα ώσπου για χάρη της τολμά κάτι απερίγραπτο. Μπλέκεται σε μια ατέρμονη αναζήτηση που του τρώει τα σωθικά του. Οι επίμονες προσπάθειες του τον οδηγούν σε ένα μονοπάτι που δεν έχει επιστροφή. Αγγίζει την μαύρη χορδή του εαυτού του και χορεύει στον ρυθμό της χωρίς να έχει τον έλεγχο με αποτέλεσμα την πλήρη καταστροφή του.
Ο Πόε είναι μια αυτοκαταστροφική ιδιοφυΐα, ένας λογοτέχνης με σπάνια διανοητική διαύγεια, από τους πρωτεργάτες της «σκοτεινής» λογοτεχνίας. Υπήρξε ένας από τους κύριους εκπροσώπους του αμερικάνικου ρομαντισμού, με κλασική παιδεία και αναλυτική ικανότητα σκέψης, ενώ άσκησε σημαντική επίδραση στην παγκόσμια λογοτεχνία, αποτελώντας θεμέλιο λίθο για την εξέλιξη σύγχρονων λογοτεχνικών ειδών, όπως η αστυνομική λογοτεχνία ή οι ιστορίες τρόμου και φαντασίας. Όλο το έργο του Πόε συνιστά ένα οικοδόμημα στοιχειωμένο από έξαρση και τρόμο, από μυστήριο και φρίκη. Το διήγημα αυτό φωτίζει εύστοχα την πλευρά εκείνη του εαυτού μας που είτε δεν θέλουμε να αναγνωρίσουμε, είτε αγνοούμε.
Η σκηνοθετική προσέγγιση δεν αποβλέπει σε ένα κλασικό ανέβασμα. Η μέθοδος έρευνας του κειμένου και η απόδοση των συμβολισμών του διηγήματος ακολουθεί ένα μινιμαλιστικό ύφος, εναρμονισμένη πλήρως με τον σκοτεινό κόσμο του Πόε. Βασικά συστατικά της αποτελούν: η διερεύνηση των εννοιών του έργου μέσω κινητικών αυτοσχεδιασμών, το “παιχνίδι” μεταξύ εκτυφλωτικού φωτός και σκοταδιού, η εναλλαγή των ρόλων στη σχέση θεατή-ερμηνευτή, οι αντικατοπτρισμοί μέσω της χρήσης αντικειμένων, ενώ η χρήση των audiovisual effects και η  μουσική εναρμονίζονται με την μυστηριακή ατμόσφαιρα συμπληρώνοντας την. 
Στη σύμπραξη αυτή θεάτρου και χορού, η κινησιολογική έρευνα αξιοποιεί εργαλεία της μεθόδου του Forsythe (Forsythe Improvisational Skills) με στόχο την διεύρυνση των δυνατοτήτων κίνησης των σωμάτων σε διαφορετικές διαστάσεις στο χώρο. Η δημιουργία γεωμετρικών σχημάτων των σωμάτων και της “παραμόρφωσης” αυτών- μέσω της τεχνικής της απομόνωσης σημείων και μελών του σώματος και διασταύρωσης ή γεφύρωσης αυτών (crossing and bridging body parts)- εμπλουτίζεται επισης από τη διάδραση με πολυχρηστικά "ασώματα" αντικείμενα. Το πρωτόλειο κινητικό υλικό οδηγείται σε σύνθεση μέσω της χρήσης της επανάληψης που ενδυναμώνει το στοιχείο της έντασης με την οποία συντελείται η μετάλλαξη/μεταμόρφωση έως την τελική κυριαρχία του κακού εαυτού. 
Η σκηνογραφία βασικό στοιχείο της σκηνοθετικής πρότασης δημιουργεί ένα κατακερματισμένο περιβάλλον ενίοτε εχθρικό προς τον ήρωα, δίνοντας έμφαση στις αντιθέσεις φωτεινό – σκοτεινό, πραγματικό – ψευδαισθησιακό, εαυτός – άλλος, αφήνοντας το σώμα να οργανώνει το χώρο.
Ενδυματολογικά τονίζεται η διττότητα του ήρωα και το αδιέξοδο που έχει περιέλθει.
 
 
ΘΕΑΤΡΟ ACTINA 
- Αθηνά Τσικνιά
Ταχυδρομική διεύθυνση: Άννης Κομνηνής 8, Ιωάννινα, 45221
www.theatroactina.gr / Ηλεκτρονική διεύθυνση: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. / This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Τηλ. Επικοινωνίας: 6974865401 / Facebook: Θέατρο Actina / Instagram: theatroactina 
 

Ηπειρώτες και εκ Λαϊστης στην Ροδόπη

 
 
 

Ο Σύλλογος Ηπειρωτών Νομού Ροδόπης ένας από τους αρχαιότερους συλλόγους στην Κομοτηνή θέλοντας να προβάλει στην κοινωνία της πόλης και στην περιφέρεια την πολύχρονη συμμετοχή των Ηπειρωτών στην πολιτική, πολιτιστική, οικονομική ζωή του τόπου  διοργανώνει την εκδήλωση «Ηπειρώτες και εκ Λαϊστης στην Ροδόπη».

Η εκδήλωση αποτελείται από δύο μέρη .

Στο πρώτο μέρος  η κυρία Τζένη Κατσαρή-Βαφειάδη θα αναλύσει τους Ηπειρώτες της Ροδόπης στον δημόσιο χώρο.

Οι Ηπειρώτες πάνω απ’ όλα υπήρξαν πατριώτες και ευεργέτες. Αρχές τους ήταν η πατρίδα και η Ορθοδοξία. Οι Ηπειρώτες έκτισαν στην κυριολεξία την Ελλάδα με πολλά  παραδείγματα που αφορούν σε ευεργεσίες Ηπειρωτών τόσο σε εθνικό όσο και τοπικό επίπεδο  με κυριοτερα  αυτών το Ζάππειο Μέγαρο, το Θωρηκτό Αβέρωφ, το Αστεροσκοπείο Αθηνών, τη Ριζάρειο Σχολή, τη Γεννάδιο και πολλά άλλα. Η ιστορική Ηπειρωτική παροικία του Νομού Ροδόπης έχει ζωή σχεδόν εκατόν πενήντα χρόνων καθώς στα 1940 με 1850 εγκαθίστανται οι πρώτοι Ηπειρώτες στο νομό ως μόνιμοι κάτοικοι της Κομοτηνής. Στην κοινωνία της Κομοτηνής   οι Ηπειρώτες  συμμετέχουν  στην πολιτική, πολιτιστική, οικονομική ζωή του τόπου από το 1920 μέχρι και σήμερα με τέσσερις (4) Δημάρχους επί δεκαετίες ευεργέτες, δωρητές, συνδρομητές σε διάφορα έργα.Ήταν περίφημοι πετράδες ή δουλγέρηδες,δηλαδή κτίστες επιφανείς και περιζήτητοι οι οποίοι σε όλη τη Βαλκανική και σε όλο το ενιαίο γεωγραφικό τμήμα της Θράκης έως και την Κωνσταντινούπολη ανήγειραν σπίτια εκκλησιές γέφυρες πηγάδια κρήνες σχολεία και διάφορα άλλα δημόσια κτίρια. Η αρχική παρουσία των παλαιών Κομοτηναίων Ηπειρωτών είναι του Μιχαήλ Σούζου του Χατζηκωνσταντή Ζωίδη, του Καστάνια, του Σίτη, του Σκουτέρη, του Ζησιάδη και έπονται οι Μαλιόπουλος, Μουζιόπουλος, Ζωίδης, Λάλας, Δομπόλης και πολλοί άλλοι


Στο δεύτερο μέρος η κυρία Χαρίκλεια Μαργαριτοπούλου θα μιλήσει για την "Αδελφότητα Λάϊστινων 1926" 

Η κυρία Μαργαρίτοπούλου θα αναλύσει για τις μετεκεισίες των Λαϊστινων σε όλη την περίοχη της Ροδόπης .Η Λάιστα είναι ένα από τα βλαχόφωνα χωριά του Ζαγορίου με υψόμετρο 1020 μ. και απέχει 80 χλμ από τα Ιωάννινα. Ο οικισμός χρονολογείται από το 1580 και κατά τον 18ο και 19ο αιώνα γνώρισε περίοδο μεγάλης ακμής. Αποτελούσε την μοναδική κωμόπολη του Ζαγορίου ( ο Λαμπρίδης χαρακτηριστικά ανέφέρε «εις την κωμόπολινΛαϊστης κατοικούσαν περί των 3000 κατοίκων»).Οι Λαϊστινοί ξενιτεύονταν κυρίως στη Θράκη και στην Ανατολική Μακεδονία. Ο ξενιτεμός των Λαϊστινών άρχισε τη δεκαετία του 1880 και προοδευτικά αυξήθηκε μέχρι το 1928, αλλά και αργότερα.Ένα μικρό ποσοστό Λαϊστινών ασχολούνταν στην ξενιτιά με εμπόριο καπνών και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις (χάνια). Ήταν εύποροι και διαδραμάτιζαν πρωτεύοντα ρόλο στην κοινωνική ζωή των πόλεων όπου είχαν την έδρα των επιχειρήσεων. Η πλειοψηφία των ξενιτεμένων Λαϊστινών ασχολούνταν με τα επαγγέλματα του εστιάτορα, φούρναρη, ζαχαροπλάστη, κρεοπώλη, τσαγκάρη, παντοπώλη, κ.ά. Σήμερα πολλές οικογένειες δεύτερης και τρίτης γενιάς Λαϊστινών, βρίσκονται εγκατεστημένες στην Μακεδονία και Θράκη.

H  εκδήλωση θα γίνει στην Τσάνακλειο Βιβλιοθήκη την Δευτέρα 9 Μαϊου 2022 και ώρα 18:30 .

Στο χώρο θα υπάρχει εκθέση φωτογραφίας με διάφορες φωτογραφίες  από τις ομορφιές της Λάϊστας .

Το Σάββατο 12 Μαρτίου θα ανέβει στο Πνευματικό Κέντρο Ιωαννίνων η τολμηρή παράσταση "Γυναίκα της Πάτρας" του Γιώργου Χρονά, με την συνταρακτική ερμηνεία της Ελένης Κοκκίνου.

Σε σχετική ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής: "Η παράσταση που τάραξε τα νερά του θεατρικού κόσμου, προκάλεσε κύματα ενθουσιασμού από τους θεατές και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές, επιστρέφει δέκα χρόνια μετά, σε σκηνοθετική επιμέλεια της Λένας Κιτσοπούλου.

Η Ελένη Κοκκίδου σ΄ ένα ρεσιτάλ ερμηνείας «μετουσιώνεται» σε Πανωραία, ερμηνεύοντας μοναδικά τον σπαρακτικό μονόλογο της «Γυναίκας της Πάτρας» του Γιώργου Χρονά, προσφέροντας δυνατές συγκινήσεις και εσωτερικές δονήσεις. Οι συναισθηματικές μεταπτώσεις, από τη λύπη στη χαρά, από τα δάκρυα στο γέλιο, από τον πόνο στην οργή, από την ένταση στη σιωπή, ισορροπούν αρμονικά δημιουργώντας μια εκρηκτική παράσταση.

Για τον ρόλο αυτό η Ελένη Κοκκίδου τιμήθηκε με το βραβείο ερμηνείας «Κάρολος Κουν» και με το βραβείο κοινού από το περιοδικό «Αθηνόραμα».

Πρόκειται για ιδιαίτερη θεατρική απόδοση των αφηγήσεων της ζωής της πόρνης Πανωραίας από τον ποιητή Γιώργο Χρονά, ο οποίος τις κατέγραψε με σειρά συνεντεύξεων τη δεκαετία του ΄80. Ο παραληρηματικός μονόλογος μιας παθιασμένης, πονεμένης γυναίκας, που εξομολογείται τη ζωή της και μιλά ανοιχτά χωρίς φόβο για τον πόνο, τη βία, την ηδονή, την αγάπη, τον έρωτα. Ένα πλάσμα πληθωρικό που τραγουδάει, χορεύει, κλαίει γελάει, θυμώνει, προκαλεί...

Ένας καταρράκτης λέξεων, ήχων, εκφράσεων και πόνου. Ο χειμαρρώδης λόγος της Πανωραίας γίνεται ποίηση. Η γλώσσα που χρησιμοποιεί είναι αυτή της λαϊκής ψυχής που απελευθερώνεται. Η ζωή της ακροβατεί ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο. Μια ζωή ακραία, σκληρή, επικίνδυνη, αλλά με πάθος και ορμή. Η ηρωίδα με τρόπο μοναδικά αυθεντικό, με αμεσότητα και πηγαία λαϊκότητα αφηγείται τη ζωή της με συνταρακτική τραγικότητα, αλλά και κωμικές εξάρσεις. Γεύεται τη ζωή ολόκληρη, την εξαντλεί με όλη της την ύπαρξη, χωρίς κανόνες και περιορισμούς, χωρίς μιζέρια.

Σημείωμα Γιώργου Χρονά:

Τι έχει αυτή η βιογραφία που περικλείει την Πάτρα, την Αθήνα, την Ελλάδα, του ’50, ’60, ’70, κι έκανε τον Μάνο Χατζιδάκι να πει, σ’ ένα βιβλιοπώλη στη στοά Χηρς, στη Θεσσαλονίκη - πώς είναι το καλύτερο βιβλίο που διάβασε στη ζωή του; Ο αναγνώστης θα καταλάβει. Δεν έχει ένα αλλά πολλά παράλληλα θαύματα. Αρετές υψηλού λόγου. Από μια αμόρφωτη γυναίκα. Την Γυναίκα της Πάτρας, που μιλάει χωρίς να ντρέπεται χωρίς να λυπάται. Ελεύθερος και σπάνιος λόγος. [...] «Η γυναίκα της Πάτρας», είναι η πιο αληθινή, δηλαδή, γυμνή, ιστορία, που έχετε διαβάσει, στην ελληνική γλώσσα, από την σταύρωση του Χριστού και τα διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

Ερμηνεία: Ελένη Κοκκίδου

Σκηνοθετική επιμέλεια: Λένα Κιτσοπούλου

Σκηνικά - κοστούμια: Βαρδαβά Ελένη

Παραγωγή: Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

Σάββατο 12 Μαρτίου 2022

Ώρα έναρξης : 9.00 μμ

Εισιτήρια : Viva.gr, και στο ταμείο του ΤΑΜΕΙΟ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ

 

Αποσπάσματα κριτικών

« Η έκρηξη ακούστηκε. Βουίζει το θέατρο! [...]Είδα μια ηθοποιό να υπερβαίνει κείμενο και σκηνοθεσία- χωρίς να παύει να τα σέβεται. Είδα- δεν το ΄χω δει και πολλές φορές...μια ηθοποιό να Πυρπολείται Καιομένη Βάτος. Την αποθέωση που γνωρίζει - το «ευχαριστώ» που Της λέμε, το γόνυ που Της κλίνουμε για την υπέρτατη συγκίνηση που μας χαρίζει- τα κερδίζει με το σπαθί της.» Σαρηγιάννης Γεώργιος Τα Νεα, 24/3/2010

« ...αποκάλυψη αυτής της παράστασης, η πρωταγωνίστρια Ελένη Κοκκίδου,που το θεωρώ αδύνατον να μη συνταράξει με την ερμηνεία της ακόμα και τον πιο αναίσθητο θεατή. Μέσω της ερμηνείας της φωτίστηκαν οι πιο λεπτές και κρυφές πλευρές του κειμένου. Ο τρόπος που ισορρόπησε ανάμεσα στη σιωπή και την υστερία, το σκοτάδι και το χιούμορ, τα μεγάλα και τα μικρά λόγια της Γυναίκας μου έκοψε τα γόνατα. Παρακολουθώντας τη να παίζει βλέπει μπροστά του ο θεατής μια ηθοποιό που επέλεξε κάθε βράδυ να ξεπερνά τα όρια και να δίνει στο κοοινό ένα πολύτιμο δώρο. Θα μπορούσα να πω – και ευχαρίστως θα το πω- πως η ερμηνεία της Κοκκίδου αλλάζει τον τρόπο που βλέπεις τα πράγματα,το θέατρο, την τέχνη.[...] Σταθείτε στην ουρά και δείτε αυτό το έργο γιατι θα κάνουμε χρόνια να δούμε κάτι παρόμοιο» Μιχάλης Μιχαήλ Lifo, 10/2/2010

«…Η Ελένη Κοκκίδου ερμηνεύει την Πανωραία με τρόπο που καθηλώνει και που κόβει την ανάσα για μία ολόκληρη ώρα. Δεν «καμώνεται» την πόρνη του Χρονά. «Γίνεται» αυτή με αμεσότητα και ακρίβεια μοναδική. Φωνάζει, δακρύζει, κλαίει, ουρλιάζει, πονάει, δονείται, σπαρταράει, χορεύει, τραγουδάει, κραυγάζει και σιωπά με τόση αλήθεια που σου προσφέρει μια θεατρική μέθεξη που σπάνια έχεις ζήσει… Ενα ρεσιτάλ υποκριτικής που πρέπει οπωσδήποτε να δείτε!» Βασίλης Μπουζιώτης, Το Έθνος, 18/4/2010

« Η ενέργεια που εκπέμπει(η Ελένη Κοκκίδου) απειλεί να μας καταπιεί όλους: Η ορμή της, η ζωντάνια της, το πάθος της είναι αδηφάγα, πλημμυρίζουν τη σκηνή σε απανωτά κύματα, μια θάλασσα αναμνήσεων, αποκαλύψεων, χωρίς ντροπή, αλλά με περηφάνια.[...] Η ηθοποιός τα δίνει όλα: ανεβάζει στη διαπασών το ερμηνευτικό της μένος, πετάει στην άκρη κάθε υποψία μελοδραματισμού και δεν αφήνει τίποτα όρθιο. Νομίζεις ότι δεν θα σταματήσει ποτέ να μιλάει, ότι όσο πιο πολύ μιλάει τόσο περισσότερο φορτίζονται οι μπαταρίες της. Η αστείρευτη ενέργειά της μοιράζεται απλόχερα σε όλους, σπαταλιέται χωρίς προφυλάξεις, χωρίς επιφυλάξεις, χωρίς περιορισμούς: νακαεί παρά να ξεθωριάσει, όπως αναφέρει και ο Νιλ Γιανγκ» Λουίζα Αρκουμανέα, Το Βήμα, 10/1/2010  

« (Η Ελένη Κοκκίδου) μπουκάρει στη σκηνή για να δώσει μια αλησμόνητη ερμηνεία εκτός των συνόρων του αστικού θεάτρου[...] Η Κοκκίδου δεν παίζει, είναι το φωτεινό και σκοτεινό πρόσωπο μιας βασανισμένης και μακάριας ύπαρξης, που βρίσκεται πέραν του καλού και του κακού κι έχει για δύναμή της την επιθυμία της να ζήσει. Είναι δύσκολο να γίνουν όλα αυτά κατανοητά χωρίς να έχει κανείς μπροστά του την ίδια την Πανωραία, να γελά στα πιο τρομερά σημεία του μονολόγου, να τσαντίζεται στα ίσια με την ψευτιά και την μπαμπεσιά, να τραγουδά α καπέλα ρουμελιώτικα για όσο γουστάρει. Κατάθεση που δεν πρέπει να χαθεί.»Γρηγόρης Ιωαννίδης, Ελευθεροτυπία, 16/1/2010

«…Το πολύ ενδιαφέρον, απόλυτα βασισμένο σε πραγματικό πρόσωπο, πεζογράφημα του Γιώργου Χρονά «Η γυναίκα της Πάτρας»[...] ευτυχεί – κυριολεκτικά – με την εκπληκτική ερμηνεία της Ελένης Κοκκίδου. Μια ερμηνεία εκρηκτικής πληθωρικότητας, αμεσότητας και ψυχογραφικής αλήθειας, πηγαίας λαϊκότητας, συνταρακτικής δραματικότητας, που μισοκρύβεται με κωμικές εξάρσεις. Μια αξέχαστη, για την υπογράφουσα, ερμηνεία της ταλαντούχου ηθοποιού. Ερμηνεία, αφειδώλευτης ψυχοσωματικής κατάθεσης, στο λόγο, στην κίνηση, στην έκφραση και το τραγούδι, που προκαλεί ευφρόσυνο γέλιο και παράλληλα θλίψη και δάκρυα στα μάτια...»Θυμέλη, Ριζοσπάστης, 3/3/2010

«…Η Κοκκίδου φόρεσε τα «κουρέλια» της Πανωραίας και τα γέμισε χαρμάνια, ζωή και χυμούς. Μετέτρεψε το δράμα της σε κωμωδία, όπως περίπου θα όριζε ο Τσέχοφ την κωμωδία: ένα επικίνδυνο μπαλαντζάρισμα ανάμεσα στο τραγικό και το γελοίο, το λαμπερό και το σκοτεινό. Το παίξιμό της, […], διατήρησε την αμεσότητα της προφορικότητας του λόγου της ηρωίδας και την αλήθεια των βιωμάτων της. Επένδυσε τη συσσωρευμένη θεατρική της εμπειρία στο αναλώσιμο σώμα αυτής της γυναίκας και του έδωσε μια εξέχουσα σκηνική θερμοκρασία. Τίποτα δεν ψεύτισε επάνω της…» Σάββας Πατσαλίδης, Αγγελιοφόρος, 3/10/2010

More Articles ...

e horos logo