Ο Φορέας Διαχείρισης Λίμνης Παμβώτιδας Ιωαννίνων στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος της Περιφέρειας Ηπείρου (Π.Ε.Π.), σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ζωολογίας (Τ.Β.Ε.Τ./Παν. Ιωαννίνων) και το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ιωαννιτών, σας προσκαλούν στην Ημερίδα με θέμα «Ενίσχυση του ενδημικού είδους Pelasgusepiroticus και διαχείριση των ιχθυοπληθυσμών της Λίμνης Παμβώτιδας».

Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου και ώρα 19:30 μ.μ. στον Πολιτιστικό χώρο «Δημήτρης Χατζής» (Παλαιά Σφαγεία, εξωτερικός χώρος).

Η Ηπειρώτικη Τσίμα (Pelasgusepiroticus) αποτελεί ενδημικό είδος της Λίμνης Παμβώτιδας, δηλαδή το είδος συναντάται μόνο σε αυτήν και πουθενά αλλού στον κόσμο. Η Παμβώτιδα μαζί με την ευρύτερη περιοχή του λεκανοπεδίου των Ιωαννίνων, ανήκουν στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Προστατευόμενων Περιοχών “NATURA 2000”, εξαιτίας της σπάνιας και ιδιαίτερης βιοποικιλότητας της περιοχής. Στις μέρες μας, η Παμβώτιδα, δέχεται έντονες πιέσεις από τις διάφορες ανθρωπογενείς δραστηριότητες, οι επιπτώσεις των οποίων αφορούν άμεσα την ιχθυοπανίδα της λίμνης αλλά και ολόκληρο το οικοσύστημα της. Είναι γνωστό ότι για τα υδάτινα οικοσυστήματα (όπως και η Παμβώτιδα), η ιχθυοπανίδα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κρίκους στην τροφική αλυσίδα, προσδίδοντας έτσι μεγάλη οικολογική και εμπορική αξία σε μια περιοχή.

Η Τσίμα αποτέλεσε για δεκαετίες ένα από τα βασικά αλιεύσιμα είδη της Παμβώτιδας. Πλέον, παρατηρείται δραματική μείωση στους πληθυσμούς της, γεγονός που την αξιολογεί ως Κρισίμως Κινδυνέυον είδος στο Κόκκινο Βιβλίο των απειλούμενων ειδών της Διεθνής Ένωσης Προστασίας της Φύσης (IUCN). Η υποβάθμιση του φυσικού της ενδιαιτήματος, η εισαγωγή ξενικών ψαριών στη λίμνη και η αύξηση των πληθυσμών των φυσικών θηρευτών της, θεωρούνται οι κύριες απειλές του είδους.

Η Ημερίδα αποσκοπεί στην ενημέρωση τόσο των τοπικών αρχών και φορέων της περιοχής όσο και στην ευαισθητοποίηση του ευρύ κοινού, σχετικά με τη σημερινή κατάσταση των ιχθυοπληθυσμών της Παμβώτιδας και ειδικότερα του ενδημικού είδους Pelasgusepiroticus, τις απειλές τις οποίες αυτό δέχεται, καθώς και τις πιθανές προοπτικές προστασίας του, όπως αυτά προέκυψαν μέσα από τις δράσεις του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος (Π.Ε.Π.).

(Κατά τη διάρκεια της Ημερίδας θα τηρηθούν όλα τα προληπτικά μέτρα προφύλαξης για τον Covid-19.)

Φορέας Διαχείρισης Λίμνης

Παμβώτιδας Ιωαννίνων

Την Τρίτη 18 Αυγούστου στον αύλειο χώρο του Δημαρχείου Θεσπρωτικού (πρώην Α’ δημοτικό Σχολείο) η θεατρική ομάδα του Δημοτικού Περιφερειακού Θέατρου Ιωαννίνων θ’ ανεβάσει την κωμωδία του Βασίλη Κατσικονούρη

 

“Καλιφόρνια Ντρίμιν”. Η παράσταση θ’ αρχίσει στις 9.30 μ.μ. και είναι κατάλληλη για άνω των 12 ετών.

 

Θα ερμηνεύσουν οι ηθοποιοί: Μιχάλης Παπαδημητρίου (Άρης), Δανάη Σταματοπούλου (Κική), Αναστασία Τσελέπη (Γιούλη), Χρήστος Χρήστου (Ντίνος).

 

Σκηνοθεσία: Λευτέρης Πασκοβίτης, Χρήστος Χρήστου.

 

Σκηνικά: Αντώνης Σακκάς.

 

Κοστούμια: Ειρήνη Γεωργακά.

 

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Κεβρεκίδου.

 

Η παράσταση τελεί υπό την αμέριστη συμπαράσταση της ΠΕΔ Ηπείρου.

 

Σημειώνεται ότι θα ληφθούν όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας και για τον λόγο αυτό απαιτείται έγκαιρη προσέλευση στον χώρο, καθώς θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Την Τετάρτη 29 Ιουλίου και ώρα 21:00, η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ συμμετέχει στον σκηνικό μονόλογο του μεγάλου μας ποιητή Γιάννη Ρίτσου,«Η σονάτα του σεληνόφωτος», στο Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης.

Το έργο, μια «εκ βαθέων» εξομολόγηση, μια παρατεταμένη ικεσία για ζωή κι ελπίδα, μέσα από ροή παραστάσεων και συμβόλων, είναι η πρωιμότερη από τις μακρές συνθέσεις της Τέταρτης Διάστασης και σημαδεύει με την ιδιότυπη μορφή και ατμόσφαιρά της το ξεκίνημα μιας νέας εποχής, όχι μόνο για το έργο του Γιάννη Ρίτσου, αλλά και για την ποίησή μας γενικότερα. 

Το ρόλο της «Γυναίκας με τα Μαύρα», διαβάζει η ηθοποιός Όλια Λαζαρίδου, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη και σε πρωτότυπη μουσική σύνθεση και διεύθυνση ορχήστρας Θεόδωρου Λεμπέση.

Η παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του 4ου Φεστιβάλ Δωδώνης, που διοργανώνει ο Δήμος Δωδώνης σε συνεργασία με το Πνευματικό του Κέντρο, τηρώντας τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια καλλιτεχνών και θεατών.

Ώρα έναρξης: 21:00

ΕΙΣΟΔΟΣ: Ελεύθερη

Πληροφορίες: 26543-60147

*Για την αποφυγή συνωστισμού, παρακαλείστε να προσέρχεστε στον χώρο από τις 19:30

 

Δευτέρα 3 Αυγούστου 9.00 μ.μ. στον Θερινό Σινεμά «Ορφέας». Είσοδος Δωρεάν.

 

Αφιέρωμα στο Θανάση Βέγγο

 

  • Ομιλία σε επιμέλεια της Δημοσιογράφου και Συγγραφέα, Σοφίας Αδαμίδου.

  • Προβολή της Ταινίας – Ντοκιμαντέρ του Γιάννη Σολδάτου:

«Θανάσης Βέγγος: Ένας Άνθρωπος Παντός Καιρού»

 

Έγχρωμη, 2004, διάρκειας 75΄.

Και αυτοί που μίλησαν στην ταινία για τον Βέγγο, κάνοντας διάφορους και διαφορετικούς χαρακτηρισμούς, αλλά και ο Έλληνας θεατής, που

 

έκανε -και κάνει- τους δικούς του, «μέσα είναι». Ο,τι κι αν πεις για τον Βέγγο, δεν κινδυνεύεις να χαρακτηριστείς υπερβολικός. Ο άνθρωπος

 

είναι χείμαρρος, ποταμός, Νιαγάρας δροσιάς, γέλιου, πίκρας, πόνου! Είναι ένας άνθρωπος με πολλαπλές επιστρώσεις. Και όλες αυθεντικές.

 

Από πού, λοιπόν, να τον πιάσεις; Έτσι περιορίζεσαι στις «μερικές σκηνές» του «έργου». Φιλμογραφείς -και δείχνεις- «αποσπάσματα» μόνο από

 

τη ζωή του, τις επιτυχίες και τις αποτυχίες του. Φιλμογραφείς -και δείχνεις- το πηγαίο ταλέντο του. Τα έκπληκτα μάτια του. Τη βραχνή (από τις

 

φωνές, τις κραυγές και τα κλάματα) φωνή του. Δείχνεις τις γρήγορες, σπασμωδικές κινήσεις του, την αγωνία του. Και δείχνεις, βέβαια, και την

 

απέραντη καλοσύνη του.

 

Ο θεατής βλέποντας τον άνθρωπο παντός καιρού, θέλει δε θέλει, θα κάνει τους δικούς του συνειρμούς. Ο πιο «απλός» θεατής θα γευτεί το

 

πρώτο επίπεδο (πλούσιο και αυτό). Θα χαρεί τον «Βέγγο για όλες τις δουλειές». Θα γελάσει και θα πικραθεί μαζί του. Θα αγανακτήσει και θα

 

θυμώσει. Θα έχει πλούσια συγκομιδή. Όποιος, όμως, έχει την ικανότητα -και τη θέληση- να δει πέρα από το πρώτο επίπεδο και βάλει τον εαυτό

 

του στην παραγωγική διαδικασία των κοινωνικών αναφορών θα ευτυχήσει διπλά. Γιατί ο Βέγγος, έστω πρωτόγονα και αυθόρμητα, μπόρεσε να

 

εκφράσει ένα μεγάλο σύνολο ανθρώπων και καταστάσεων. Στις ανεπανάληπτες ερμηνείες του συναντάς μια μεγάλη «γκάμα» ανθρώπινων

 

χαρακτήρων. Πολλές φορές, την ίδια μάλιστα στιγμή, ο Βέγγος ήταν δυο και τρεις και τέσσερις χαρακτήρες μαζί!

 

Στις επιστημονικές και κοινωνιολογικές εξηγήσεις για το φαινόμενο Βέγγος, ο ερευνητής θα βρει άφθονο υλικό για μελέτη. Είναι από τις

 

σπάνιες, αν όχι η μοναδική περίπτωση καλλιτέχνη, στον κόσμο ολόκληρο, που δύσκολα ξεχωρίζεις τη ζωή του από το έργο του. Ο Βέγγος

 

δραπέτευσε από τη ζωή και χώθηκε (για να γλιτώσει) στις ταινίες του. `Η το αντίστροφο! Δραπέτευσε από τις ταινίες του και χώθηκε (για να

 

μπλεχτεί) στη ζωή.

 

Ο Βέγγος ήταν «παντού», όπου ήταν ο Έλληνας τα τελευταία 80 χρόνια. Ήταν στο μεροκάματο, στο κυνήγι της αστυνομίας, στις εξορίες. Ήταν

 

στους γάμους και τα πανηγύρια. Στην οικογένεια και τα παιδιά. Στις Εφορίες και τις ουρές των λεωφορείων. Αυτός ήταν ο Βέγγος και αυτό

 

έδειχναν και οι ταινίες του. Όμως, θα είναι ασέβεια και προς τον Βέγγο και, κυρίως, προς την αλήθεια αν κανείς πει -και δεχτεί: «εντάξει, μωρέ,

 

ηθοποιός; Τη ζωή του έπαιζε!». Όποιος πει ή δεχτεί αυτήν τη συκοφαντία, σημαίνει πως δεν έχει δει τον Βέγγο μέσα στο ίδιο πλάνο, να αλλάζει

 

δυο, τρεις και τέσσερις φορές «ψυχολογικά» κάνοντας ...τίποτα! Δεν είδε, φαίνεται, τα μάτια του να κλαίνε χωρίς δάκρυα. Τη φωνή του να

 

σπάσει σε χίλια κομμάτια, χωρίς να εκφέρει μία έστω ολόκληρη λέξη.

 

Ο Βέγγος ήταν και είναι μεγάλος ηθοποιός. Και είναι κρίμα, που γεννήθηκε σε ετούτη τη χώρα, όπου η τέχνη είναι πολυτέλεια! Η περίπτωση

 

του Βέγγου εξηγεί την αγωνία των ανθρώπων, αυτών των ανθρώπων, που θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο. Που θέλουν να δημιουργήσουν τις

 

συνθήκες για να μπορεί ο άνθρωπος να ξεδιπλώνει όλα του τα ταλέντα και όλες του τις αρετές. Σκέφτεστε τον Βέγγο σε μια κοινωνία όπου η

 

τέχνη θα αναζητούσε τη λεπτομέρεια, πέρα από τη σκοπιμότητα και την εμπορία; Ο Βέγγος, δυστυχώς, δεν ελευθέρωσε παρά το ελάχιστο (όσο

 

οι συνθήκες του επέτρεψαν) από το ταλέντο του (περίπτωση «Θανάση Πάρε το Όπλο σου», ας πούμε). Και πρόσφερε ό,τι οι συνθήκες

 

επέτρεψαν και ό,τι αυτός «έκλεψε» από τους «φύλακες». Το κοινωνικό σύστημα, ο καπιταλισμός,

 

χρεώνεται όχι μόνον την εκμετάλλευση, αλλά και την αναγκαστική αναπηρία που οδηγεί τους ανθρώπους.

 

Εμφανίζονται και μιλούν: Αγγελόπουλος, Κούνδουρος, Κατσουρίδης, Γλυκοφρύδης, Γρηγορίου, Βούλγαρης, Ζωγράφος, Θεοδωράκης, Σπαθάρης, Φόνσου, Ροδίτη, Ψαρράς, Αριστόπουλος, κ.ά.

Κόντρα στην εποχή και τον κορωνοϊό ο Δήμος Δωδώνης αποφάσισε να διοργανώσει το φετινό καλοκαίρι το 4ο Φεστιβάλ Δωδώνης, με σημαντικές συνεργασίες που αναμένεται να εντυπωσιάσουν μικρούς και μεγάλους. Ξεχωρίζουν η συναυλία του Χρήστου Θηβαίου στη λίμνη Βηρού και του Δημήτρη Μπάση στις πηγές του Αχέροντα στο Σιστρούνι Ιωαννίνων.

Σε σχετικό δελτίο Τύπου αναφέρονται τα εξής: Το φετινό είναι ένα διαφορετικό καλοκαίρι. Η πανδημία που χτυπά ολόκληρο τον πλανήτη αναδεικνύει την υπέρτατη αξία της υγείας. Μας υποχρεώνει να αλλάξουμε συνήθειες, να λαμβάνουμε μέτρα, να είμαστε προσεκτικοί στις κοινωνικές μας επαφές.

Σ’ αυτό το διαφορετικό και πρωτόγνωρο περιβάλλον, προβληματιστήκαμε πολύ. Αποφασίσαμε, όμως, να προχωρήσουμε στην υλοποίηση του 4ου Φεστιβάλ Δωδώνης, προσαρμόζοντας τη δομή του στις νέες συνθήκες.

Η διοργάνωση αποτελούσε υποχρέωση απέναντι σε όλους όσοι μας στήριξαν τα τελευταία χρόνια. Αποτελεί υποχρέωση απέναντι στον τόπο μας, τον οποίο έχουμε καθήκον να αναπτύσσουμε και να προβάλλουμε.

Το 4ο Φεστιβάλ Δωδώνης, λοιπόν, είναι φέτος εδώ. Με τις θεσμοθετημένες συνεργασίες των προηγούμενων ετών, όπως με την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ και το Εθνικό Θέατρο, αλλά και νέες συνεργασίες, πολύ σημαντικές, όπως αυτή με το Φεστιβάλ Αθηνών.

Για πρώτη φορά, φέτος, το Φεστιβάλ διευρύνει τις καλλιτεχνικές του δραστηριότητες και έξω από τον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης, με στόχο τη γνωριμία του ευρύτερου κοινού με το ιδιαίτερο φυσικό κάλλος του τόπου μας και την ανάδειξη της απαράμιλλης ομορφιάς του, με τη συναυλία του Χρήστου Θηβαίου στη λίμνη Βηρού, στις πηγές του Λούρου, και του Δημήτρη Μπάση στις πηγές του Αχέροντα, στο Σιστρούνι.

Το όραμά μας, όμως, δεν τελειώνει εδώ. Ήδη έχει ξεκινήσει ο προγραμματισμός για τη χρονιά που έρχεται, για την επέτειο των διακοσίων χρόνων από το 1821. Οι καλλιτεχνικές δράσεις θα είναι πλούσιες και το Φεστιβάλ θα είναι, για όλους μας, μια μεγάλη γιορτή!

Θέλουμε να απευθύνουμε τις πιο θερμές ευχαριστίες μας για την υποστήριξη του θεσμού στη Βουλή των Ελλήνων και στο Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού για την Αιγίδα και τη Χορηγία, στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού για την Αιγίδα, στους Μεγάλους Χορηγούς ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και Ελληνικά Πετρέλαια, στους Χορηγούς Energean, Νέα Οδός, Cosmote κι FGas, στην εταιρεία ΒΙΚΟΣ για την Προϊοντική Χορηγία και στην Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση (ΕΡΤ) για τη Χορηγία Επικοινωνίας. Χάρη σ’ αυτή την υποστήριξη και την αγάπη του κοινού, το Φεστιβάλ Δωδώνης αναπτύσσεται και μεγαλώνει.

Αυτό το καλοκαίρι ανταμώνουμε και μένουμε ασφαλείς.

 

Αναλυτικό πρόγραμμα

Τετάρτη 29 Ιουλίου | ώρα 21:00

Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής ΕΡΤ

«Η σονάτα του σεληνόφωτος» του Γιάννη Ρίτσου

Αρχαίο θέατρο Δωδώνης

Μουσική Σύνθεση & Διεύθυνση Ορχήστρας: Θεόδωρος Λεμπέσης

Διαβάζει η ηθοποιός: Όλια Λαζαρίδου

Σκηνοθεσία: Λευτέρης Γιοβαννίδης

 

Παρασκευή 31 Ιουλίου | ώρα 21:00

Χρήστος Θηβαίος

Λίμνη Βηρού – Βουλιάστα

Συνοδοιπόροι: String Demons

 

Κυριακή 2 Αυγούστου | ώρα 21:00

Εθνικό θέατρο

Πέρσες του Αισχύλου

Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης

 

Δευτέρα 3 Αυγούστου | ώρα 21:00

Έλλη Πασπαλά

«Όταν βλέπω το φεγγάρι, τραγουδώ...!»

Αρχαιολογικός χώρος Δωδώνης (Στάδιο)

 

Τετάρτη 5 Αυγούστου | ώρα 21:00

Η κιβωτός του Νώε (Il diluvio Universale)

Σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης

Ομάδα Ραφή – Nova Melancholia – Μιχάλης Σιγανίδης

 

 

Πέμπτη 6 Αυγούστου | ώρα 21:00

Δημήτρης Μπάσης

 

Πηγές Αχέροντα - Σιστρούνι

 

Κυριακή 9 Αυγούστου | ώρα 21:00

Εθνικό θέατρο

Λυσιστράτη του Αριστοφάνη

Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης

Σκηνοθεσία: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος

 

*Είσοδος Ελεύθερη

 

 

More Articles ...

e horos logo