ΜΟΥΣΙΚΗ

«Στις 20 Σεπτέμβρη του 1926, ο ελληνικής καταγωγής βιολιτζής Αλέξης Ζούμπας ηχογραφεί ένα από τα πιο συγκλονιστικά μουσικά κομμάτια που έχω ακούσει ποτέ.», αναφέρει η Amanda Petrusich των New York Times.

Πρώτη φορά ήρθε σε επαφή με τη μουσική του μέσω του Cristopher King. Μέσα από μία τεράστια συλλογή βινυλίων, ο μουσικός παράγωγος της πρότεινε να ακούσει τον Ζούμπα. Είχε μάθει τόσο καλά το γούστο της, που ήταν σίγουρος ότι ο Έλληνας βιολιστής θα την μάγευε με το Ηπειρώτικο Μοιρολόι. Και δεν έπεσε έξω.

Ο Αλέξης Ζούμπας ηχογράφησε το μοιρολόι στις 20 Σεπτεμβρίου του 1926, ένα θρήνο που μέχρι σήμερα ψάλλεται πάνω από τάφους στην Ήπειρο. Είναι λίγο μεγαλύτερο από τέσσερα λεπτά και άρτια εκτελεσμένο. Δεν είναι όμως η τεχνική που μάγεψε τη δημοσιογράφο. "Υπάρχει μια παλλόμενη υστερία στο παίξιμό του, η κάθε νότα τρέμει σα να υπέφερε πρόσφατα από μία συναισθηματική κατάρρευση". Λέγεται ότι εκείνη την περίοδο, ο Ζούμπας είχε βυθιστεί στη μελαγχολία της ξενιτιάς και της νοσταλγίας για την Ελλάδα, έχοντας περάσει στην Αμερική ήδη 16 χρόνια.

Σε μια προσπάθεια να μάθει τι ακριβώς ήταν αυτό που τον συγκίνησε τόσο πολύ, ώστε να δημιουργήσει ένα τόσο έντονο μοιρολόι, ποιος χαμός τον έφερε σε αυτή τη συναισθηματική κατάσταση, η Petrusich ταξίδεψε μέχρι την Ήπειρο και οι New York Times κατέγραψαν το οδοιπορικό της. Μετά από προτροπή του King, έφτασε στο χωριό Βίτσα. Ήθελε να ζήσει από κοντά την εμπειρία ενός μοιρολογιού, ενός λαϊκού πανηγυριού, αφού ο King της είχε πει ότι "αυτά τα τραγούδια ζουν και πεθαίνουν στα βλέμματα, τις χειραψίες και τις αγκαλιές που ανταλλάσσουν οι άνθρωποι στο άκουσμά τους". Ο παραγωγός, που ταξιδεύει όσο πιο συχνά μπορεί στην Ήπειρο, επέλεγε πάντοτε αυτό το μεσαίου μεγέθους χωριουδάκι, που βρίσκεται ψηλά στην οροσειρά την Πίνδου και διοργανώνει το ετήσιο πανηγύρι του στις 14-17 Αυγούστου. Ως δημοσιογράφος, η Petrusich πίστευε ότι ο καλύτερος τρόπος να λύσει το μυστήριο που την απασχολούσε ήταν να κάνει αυτό το ταξίδι και να ζήσει όλη αυτή την εμπειρία. Έτσι εκείνο το καλοκαίρι έκαναν μαζί το μεγάλο ταξίδι από την Αμερική στο ορεινό χωριουδάκι της Ηπείρου.

Η Petrusich χρησιμοποίησε για τη Βίτσα τη φράση "ασυνήθιστα ειδυλλιακή". Εντυπωσιάστηκε από τα ολόλευκα σπίτια από ασβεστόλιθο με τις "ελάχιστες παραχωρήσεις στην νεωτερικότητα". Διάβασε για την ιστορία της, από τους Βυζαντινούς μέχρι τον Λόρδο Βύρωνα, θαύμασε την καθαρή και γεμάτη υγεία ατμόσφαιρα του τόπου, τα καλντερίμια και τα πλατάνια στην κεντρική πλατεία. Στο χωριό που οι περισσότεροι επιστρέφουν το καλοκαίρι, το αυγουστιάτικο πανηγύρι του σφύζει από κόσμο, τραγούδι και χορό. Η δημοσιογράφος έφαγε σουβλάκια, ήπιε τσίπουρο και έζησε μέσα σε ένα κλίμα "χαρούμενο, σχεδόν ενθουσιώδες". Έμαθε, από έναν 33χρονο ντόπιο, ότι το πανηγύρι γίνεται για να γιορτάσουν οι άνθρωποι ότι "σήμερα είμαστε εδώ μαζί και του χρόνου μπορεί να μην είμαστε και γι' αυτό χορεύουμε, και γι' αυτό κλαίμε".

Το μοιρολόι που άνοιξε το πανηγύρι ήταν αυτοσχεδιασμός, όπως είναι όλα τα μοιρολόγια, με εξαίρεση την ύπαρξη ορισμένων μουσικών δεικτών που συνθέτουν το είδος. Οι περισσότερες παραδοσιακές Ηπειρώτικες ενορχηστρώσεις αποτελούνται από κλαρίνο, βιολί, λαούτο και ντέφι. Η μελωδία του είναι ταραγμένη και ορισμένες φορές, αν η εκτέλεση είναι πολύ καλή, το μοιρολόι μπορεί να "ξεδιαλύνει πράγματα μέσα σου". Είναι "γι' αυτούς που δεν είναι εδώ".

Η εκτέλεση του "Ηπειρώτικου Μοιρολογιού" που άκουσε και έζησε η Petrusich σε εκείνο το πανηγύρι δεν ήταν ίδια με του Ζούμπα, αφού δεν μπορεί να υπάρχει το ίδιο μέγεθος απελπισίας κάθε φορά. Αυτό που άκουσε η δημοσιογράφος στη Βίτσα ήταν μια πιο απαλή εκδοχή της σύνθεσης, με λιγότερη ταραχή μέσα της αλλά εμποτισμένη με "μία ανείπωτη πείνα". Το βλέμμα του Γρηγόρη Καψάλη, ο οποίος εκτελούσε το κομμάτι στο κλαρίνο, ήταν μαλακό, συχνά έχανε στην εστίασή του και έμοιαζε χαμένο. Κατά τη διάρκεια του μοιρολογιού, οι ντόπιοι ξεκίνησαν τους παραδοσιακούς τους χορούς. Η Petrusich σηκώθηκε και μπήκε στον κύκλο, κάνοντας "συνεχόμενες και γελοίες προσπάθειες" να ακολουθήσει τα πολύπλοκα βήματα του χορού. Την επόμενη μέρα, ο Καψάλης της είπε ότι την χάρηκε γιατί "είχε μπει στο πνεύμα".

Μέσα από την έρευνά της, η δημοσιογράφος ανακάλυψε ότι η δύναμη της Ηπειρώτικης μουσικής, που αποτελεί την πηγή και τη δομή της εμπειρίας του πανηγυριού, προέρχεται από την έντονη απομόνωση του τόπου. Οι μουσικές αυτές συνθέσεις συχνά μιμούνται τις "σκληρές φιγούρες του τοπίου" και τα όργανα αναπαράγουν φυσικούς ήχους.

Μετά την δεύτερη μόλις μέρα παραμονής της στο χωριό, η Petrusich ένιωσε πως είχε παρασυρθεί σε μία "κατάσταση συνεχούς παραζάλης" και πως η μουσική την "γιάτρευε". Η αντίληψη για τις θεραπευτικές ικανότητες των μοιρολογιών και των πανηγυριώτικων τραγουδιών είναι ιδιαίτερα έντονη στην Ήπειρο και οι μουσικοί θεωρούνται κάποιου είδους ψυχολόγοι. Βλέπουν τι είναι "σπασμένο" και προσπαθούν να το φτιάξουν, όπως της είπε ένας ντόπιος μουσικός. Τα πανηγύρια είναι ένα λαϊκό τελετουργικό κάθαρσης.

Την τελευταία μέρα του πανηγυριού, ο King την ξύπνησε στις 8 το πρωί, αφού είχανε πέσει για ύπνο μόλις 3 ώρες πριν. "Ετοιμάζονται". Η Petrusich σηκώθηκε και τον ακολούθησε στην κεντρική πλατεία του χωριού. Είχε έρθει η ώρα για τον τελευταίο χορό. Οι ντόπιοι ήταν ακόμα εκεί, εξαντλημένοι αλλά χαρούμενοι, ακόμα στην "πίστα". Ένας άντρας, μεγάλος σε ηλικία, την πλησίασε και της είπε: "Κατάλαβες; Βλέπεις; Δεν χρειαζόμαστε γιατρούς! Είμαστε χαρούμενοι!". Εκείνο το πρωί η Amanda Petrusich άφησε το δημοσιογραφικό της μπλοκάκι στην άκρη και μπήκε στο χορό. Οι ντόπιοι συνόδευσαν την μπάντα στην έξοδο του χωριού, όπου και έκαναν έναν κύκλο γύρω τους, αποχαιρετώντας τους με χειροκροτήματα και χορό.

Με ένα μαγικό τρόπο όλοι ησύχασαν ταυτόχρονα. Μετά από ένα σιγανό κλάμα μικρής διάρκειας, "από εκείνο που δεν αντιλαμβάνεσαι μέχρι να φτάσει η αλμύρα στα χείλη σου", ξεκίνησαν όλοι μαζί την επιστροφή στο χωριό. "Ήταν σαν την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Όλοι αγκαλιάζονταν και έδιναν ευχές". Στο τέλος βγήκε και η απαραίτητη αναμνηστική φωτογραφία. Η ατμόσφαιρα της ξενιτιάς, η ίδια που συγκίνησε τον Αλέξη Ζούμπα έναν αιώνα πριν, είχε αρχίσει να ξεθωριάζει. Η εμπειρία της Petrusich από το 3ήμερο πανηγύρι της είχε τελικά δώσει ένα κομμάτι της απάντησης που αναζητούσε.

"Αυτό που μάλλον διέλυσε τόσο πολύ συναισθηματικά τον Ζούμπα σε εκείνο το studio της Νέας Υόρκης ήταν η σκέψη ότι ίσως δεν θα κατάφερνε ποτέ να γυρίσει πίσω. Για εμάς, τουλάχιστον, υπήρχε η ελπίδα ότι όσα νιώσαμε θα μας ακολουθούσαν όλο το χρόνο, μέχρι την επιστροφή μας το επόμενο καλοκαίρι".

Πηγή: The New York Times, LIFO.gr.

e horos logo

  tsiolis

podilata

 

 KarzPreveza

 

Η Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδος με επιστολή της  προς Προέδρους Αδελφοτήτων, Συλλόγων, Ενώσεων και Ομοσπονδιών, ζητάει από κάθε σύλλογο που λειτουργεί χορευτικό τμήμα να προτείνει δύο

 

ζευγάρια χορευτών προκειμένου να πάρουν μέρος σε παράσταση της ΠΣΕ στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού στις 3 Οκτωβρίου.

 

Πιο συγκεκριμένα στην επιστολή που έχει θέμα: 'Επιλογή χορευτών για την παράσταση της ΠΣΕ στο Ηρώδειο' αναφέρονται τα εξής:

 

Αγαπητοί συμπατριώτες

 

Η ΠΣΕ στις 3 Οκτωβρίου 2018 έχει προγραμματίσει εκδήλωση ηπειρώτικης Παράδοσης και Πολιτισμού στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Μεταξύ των  συντελεστών της εκδήλωσης θα είναι και χορευτικά

 

που θα αποδώσουν ηπειρώτικους χορούς και θα απαρτίζονται από χορευτές των χορευτικών τμημάτων των συλλόγων μελών μας.

 

Προκειμένου να συγκροτηθούν τα χορευτικά αυτά παρακαλείσθε κάθε σύλλογος, να μας προτείνει με ευθύνη του, δύο ζευγάρια χορευτών, των καλύτερων, το αργότερο μέχρι τη Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου

 

ώρα 11 πρωινή, στο email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

 

Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συμμετοχή σας.

 

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

 

                                                                                                                                                                    Ο Πρόεδρος                                                                          Ο Γεν. Γραμματέας

                                                                                                                                                                      Γιώργος Δόσης                                                                    Κώστας Γαβριήλ

 

Μετά την Κίνα, την Ινδία, την Ινδονησία και τη Νότιο Αφρική, άνοιξε επίσημα η αγορά της Αργεντινής για το ελληνικό ακτινίδιο, καθώς έλαβε την τελική έγκριση της αρμόδιας Φυτοϋγειονομικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Γεωργίας της χώρας (SENASA).

Είχε προηγηθεί αίτημα, που απέστειλε το Φεβρουάριο του 2015 η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Τμήμα Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου της Διεύθυνσης Προστασίας Φυτικής Παραγωγής), ζητώντας πρόσβαση του ελληνικού ακτινιδίου στην αγορά της Αργεντινής και την υποβολή σχετικού φακέλου με όλη την τεχνική τεκμηρίωση. Μόλις το τελευταίο διάστημα ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση του φακέλου, καθώς και οι απαιτούμενες διοικητικές διαδικασίες.

Η επίσημη απάντηση ήρθε από την Πρεσβεία της Ελλάδας στο Μπουένος Άιρες και, πρακτικά, μια νέα αγορά είναι διαθέσιμη στους Έλληνες παραγωγούς και εξαγωγείς. Οι ενδιαφερόμενοι εξαγωγείς μπορούν να απευθύνονται στις υπηρεσίες φυτοϋγειονομικού ελέγχου του ΥπΑΑΤ για τις λεπτομέρειες των απαιτήσεων που αφορούν στην εξαγωγή.

Ανάλογα αιτήματα πρόσβασης ελληνικών φρούτων έχουν κατατεθεί και προς άλλες Τρίτες Χώρες, όπως Κορέα, Βιετνάμ, Ταϊλάνδη, Ιαπωνία, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Βραζιλία και Ταϊβάν για ακτινίδια, πυρηνόκαρπα, επιτραπέζια σταφύλια και εσπεριδοειδή, από την αρμόδια Υπηρεσία του ΥπΑΑΤ και αναμένονται σχετικές απαντήσεις.

Σημειώνεται ότι η εξασφάλιση πρόσβασης σε αγορές Τρίτων Χωρών αποτελεί μια χρονοβόρα διαδικασία, η οποία μπορεί να πάρει αρκετά χρόνια. Για τον λόγο αυτό, το ΥπΑΑΤ βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τα Γραφεία των Εμπορικών Ακολούθων των κατά τόπους Ελληνικών Πρεσβειών και το Υπουργείο Εξωτερικών, ώστε να επισπεύδονται – κατά το δυνατόν – οι σχετικές διαδικασίες.

Το ΥπΑΑΤ εργάζεται εντατικά για το άνοιγμα νέων αγορών στα ελληνικά αγροτικά προϊόντα, προκειμένου οι Έλληνες αγρότες και κτηνοτρόφοι να έχουν όσο το δυνατόν περισσότερες δυνατότητες εξαγωγής και ευκαιρίες για την αύξηση του εισοδήματός τους.

Όπως ανακοίνωση η Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας "Πραγματοποιήθηκε (Τρίτη 16 Απριλίου 2019) συνάντηση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΣΕ με εκπροσώπους των Ομοσπονδιών – μελών της ΠΣΕ μετά από πρόσκληση του ΔΣ της Πανηπειρωτικής «για μια πρώτη ανταλλαγή απόψεων, για τα προβλήματα της Ηπείρου και τα θέματα που απασχολούν την Ηπειρωτική αποδημία».

Στη συνάντηση κυριάρχησε η διάθεση και θέληση όλων να συμβάλουν αποφασιστικά, όχι μόνο στη σφυρηλάτηση δεσμών συνεργασίας και δράσης, αλλά και αγωνιστικής τακτικής για την επίλυση των προβλημάτων που αφορούν τα σωματεία και εν γένει την ηπειρώτικη αποδημία.
Από την Ομοσπονδία Ραδοβιζινών Άρτας συμμετείχε ο Γεώργιος Κουρτέσας, πρόεδρος της Ομοσπονδίας, ο οποίος τόνισε την αναγκαιότητα προβολής των θεμάτων της περιοχής, καθώς επίσης και την αναγκαιότητα ανάδειξης των πολιτιστικών μνημείων της. Επίσης πως αναγκαία καθίσταται η συμμετοχή της Πανηπειρωτικής στις εκδηλώσεις της περιοχής (Σέλτσο, Καραϊσκάκεια κλ.). Ενημέρωσε την Πανηπειρωτική για την προσπάθεια αναστήλωσης της γέφυρας του Κοράκου και ζήτησε οι σχέσεις της Πανηπειρωτικής με την τοπική διοίκηση να είναι άμεσες και συχνές.
Ακολούθησε ο Χρήστος Λαναράς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Τζουμερκιωτών, ο οποίος αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Τζουμέρκα και ιδιαίτερα το πρόβλημα της συγκοινωνίας και την αναγκαιότητα κατασκευής νέου οδικού δικτύου. Επίσης τόνισε πως φέτος «…θα περπατήσουμε, θα διαβούμε το γεφύρι της Πλάκας που άρχισαν ήδη οι εργασίες αναστήλωσής του», και στάθηκε στην ιδιαίτερη συμβολή της ΠΣΕ στις διαδικασίες λήψης απόφασης για τα έργα. Επίσης ζήτησε, αναφερόμενος και στην προηγούμενη θετική εμπειρία, να συμμετέχουν τα μέλη του ΔΣ της ΠΣΕ στα ΔΣ και τις Γενικές Συνελεύσεις των Ομοσπονδιών και των Συλλόγων.
Από την Ομοσπονδία Καλαμά μίλησε ο πρόεδρος Κώστας Στεργίου και τόνισε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή, κυρίως περιβαλλοντικά, εξόρυξης υδρογονανθράκων, εγκατάστασης ανεμογεννητριών και μόλυνσης του Καλαμά. Τα χαρακτήρισε μείζονα προβλήματα, ζοφερά, που αφορούν το μέλλον του τόπου και ζήτησε την ενεργή συμμετοχή της Πανηπειρωτικής για την επίλυση αυτών των προβλημάτων.
Από την Ομοσπονδία Μουργκάνας μίλησε ο Γενικός Γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου Δημήτρης Κανακόπουλος. Πρότεινε τα ψηφίσματα της Γενικής Συνέλευσης και του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανηπειρωτικής να κοινοποιούνται στις Ομοσπονδίες και αυτές ακολούθως να ενημερώνουν τα σωματεία. Επίσης, να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στο τμήμα της νεολαίας αναδεικνύοντας την θετική εμπειρία από τα 2 τουρνουά ποδοσφαίρου 5x5, που διοργάνωσαν αδελφότητες και κατέθεσε προτάσεις για την προώθηση βιβλίων που αφορούν την Ήπειρο και ιδιαίτερα την περιοχή της Μουργκάνας.
Τέλος, από την Ομοσπονδία Κόνιτσας μίλησε ο πρόεδρος Μιχάλης Μαρτσέκης, ο οποίος αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα διάσωσης των Κοινοτικών Αρχείων, στο σοβαρότατο ζήτημα της αξιοποίησης των Κληροδοτημάτων και στην άμεση επαφή της Συνομοσπονδίας με όλες τις αποδημικές οργανώσεις του ελληνισμού, όπου γης.
Ακολούθησε εποικοδομητική συζήτηση και ο πρόεδρος της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας τόνισε πως ο ίδιος προσωπικά και όλο το Διοικητικό Συμβούλιο είναι πάντα στη διάθεση όλων των πατριωτών και οπωσδήποτε με πνεύμα κατανόησης και ηπειρώτικης ομοθυμίας από κοινού θα «παλέψουμε και θα επιλύσουμε τα προβλήματα μέσα στα πλαίσια της δημοκρατικής και αγωνιστικής συμπεριφοράς». Δεσμεύτηκε δε, για την συστηματική και οργανωμένη θεματική συνέχιση της επαφής με τις Ομοσπονδίες.
 
Το Γραφείο Τύπου της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας"

 

Η Υδρα, η Ναύπακτος, το Ναύπλιο και η Μονεμβασιά έχουν τα πρωτεία φέτος στον πασχαλινό τουρισμό (Μ. Παρασκευή ώς Δευτέρα του Πάσχα), σύμφωνα με έρευνα του Πανελλαδικού Δικτύου Κτηματομεσιτών E-Real Estates, ενώ στην Ήπειρο ο πιο δημοφιλής προορισμός είναι τα Ιωάννινα με την πληρότητα να αγγίζει το 90%. Ένας δεύτερος και ελαφρώς οικονομικότερος προορισμός για την Ήπειρο, είναι το Μέτσοβο με την πληρότητα να φτάνει στο 77%.

Η έρευνα αφορά ανεξάρτητα διαμερίσματα με το σήμα του ΕΟΤ και βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb και πραγματοποιήθηκε την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου και την πρώτη του Απριλίου.

 Σε μια χρονιά που αναμένεται νέο ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, τα στοιχεία δείχνουν ενθαρρυντικά, αλλά τα ερωτήματα για το εάν υπάρχουν επαρκείς υποδομές στη χώρα μας και πόσο μεγάλες είναι οι παρενέργειες των βραχυχρόνιων μισθώσεων παραμένουν.
 

Σύμφωνα με την έρευνα, η πληρότητα στα καταλύματα αρκετών δημοφιλών προορισμών είναι αυξημένη σε σχέση με το 2018 και σε αυτό βοηθά ο θρησκευτικός τουρισμός: ορθόδοξοι από τα Βαλκάνια και τη Ρωσία που θέλουν να περάσουν το Πάσχα στη χώρα μας, αλλά και καθολικοί από χώρες της δυτικής Ευρώπης που δείχνουν προτίμηση στα νησιά Σύρο, Τήνο και Κέρκυρα.

Ο συνδυασμός μάλιστα με την Πρωτομαγιά, επιτρέπει σε αρκετούς τουρίστες να επεκτείνουν την παραμονή τους ή να πάρουν πιο εύκολα την απόφαση για ένα ταξίδι, καθώς θα έχουν περισσότερο χρόνο για να επιστρέψουν στη βάση τους.

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 5ο φεστιβάλ χορωδιών στην Πανηπειρωτική. Χοροδιδάσκαλος ο Βαγγέλης Κώτσος

Δίνεται άδεια Πρακτορείου ΟΠΑΠ στην οδό Ποντοηρακλείας 1 -3 όπισθεν Ιπποκρατείου Νοσοκομείου Αθηνών. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο τηλ.: 6974144369