To ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΣΤΟ ΖΩΓΡΑΦΕΙΟ ΟΙΚΟ ΕΥΓΗΡΙΑΣ έχει ως εξής:

 

1. Παρασκευή 15-12-2017 11:30-13:30

Επίσκεψη μαθητών των Δωδωναίων Εκπαιδευτηρίων –Χριστουγεννιάτικα τραγούδια με συνοδεία πιάνου, προσφορά δώρων και γλυκών

2.

Τετάρτη 20-12-2017

19:30-21:00

Επίσκεψη ομάδας διασκεδαστών-εμψυχωτών εκδηλώσεων (ανιματέρ) από το Ισραήλ.

3.

Κυριακή 24-12-2017

Πρωί

Κάλαντα Χριστουγέννων από τη Φιλαρμονική του Δήμου Ιωαννιτών

Διακοπή της κυκλοφορίας θα ισχύσει από σήμερα επί της οδού Ευθυμίου στο ύψος της συμβολής με την Κουντουριώτη καθώς και τμήμα της οδού Κουντουριώτη που περιλαμβάνει το πεζοδρόμιο και μέρος της του οδοστρώματος έως ότου αρθεί η επικινδυνότητα ετοιμόρροπου κτιρίου.

Για τους ίδιους λόγους διακοπή της κυκλοφορίας θα ισχύσει και επί της οδού Στρατηγοπούλου στην Περιοχή του «Κάστρου» έως ότου αρθεί η επικινδυνότητα ενός ακόμα ετοιμόρροπου κτιρίου.

Η κυκλοφορία των οχημάτων στην πρώτη περίπτωση θα διεξάγεται επί της οδού Κουντουριώτη στο εναπομένον πλάτος του οδοστρώματος, για την Ευθυμίου από την από παράπλευρες οδούς και στη δεύτερη θα διεξάγεται από παράπλευρες οδούς.

Τη συμπαράστασή του στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές, κυρίως όσοι προέρχονται από οικονομικά αδύναμες οικογένειες, εξέφρασε το

Δημοτικό Συμβούλιο Ιωαννίνων.

Εκπρόσωποι των εστιακών φοιτητών ζήτησαν την παρέμβαση του Σώματος στην αντιμετώπιση τριών καίριων ζητημάτων όπως είναι αυτό της στέγασης συνολικά 175

φοιτητών που έχουν μείνει εκτός εστιών και αδυνατούν να νοικιάσουν σπίτι, της φτηνότερης μετακίνησης με το αστικό ΚΤΕΛ και της αντιμετώπισης των αδέσποτων

στην πανεπιστημιούπολη.

Όπως τόνισε ο Δήμαρχος, Θωμάς Μπέγκας, τα αιτήματα των φοιτητών είναι σεβαστά αλλά η λύση τους δεν μπορεί να προέλθει μονάχα από παρεμβάσεις του Δήμου.

 

Για το λόγο αυτό αποφασίστηκε να συσταθεί μια επιτροπή αποτελούμενη από μέλη όλων των παρατάξεων με σκοπό να συνεργαστεί μαζί με την Περιφέρεια Ηπείρου

και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων προκείμενου να βρεθούν οι βέλτιστες λύσεις άμεσα.

Σε ότι αφορά το θέμα της στέγασης, οι φοιτητές ζήτησαν την παρέμβαση του Δήμου στην ενοικίαση δωματίων σε ξενοδοχεία της πόλης με το Δημοτικό Συμβούλιο να

αποφασίζει όχι μόνο να πιέσει πολιτικά προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά και να εξετάσει αν υπάρχει τρόπος ακόμα και να χρηματοδοτήσει από δικούς του πόρους

μέρος τους κόστους.

«Γνωρίζουμε όλοι ότι δεν μπορεί ο Δήμος να υποκαθιστά το κράτος ούτε άλλους φορείς και να δίνει λύση μόνος του σε όλα τα προβλήματα. Κατανοούμε όμως το

σημαντικό πρόβλημα που υπάρχει και είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε όπως μπορούμε. Πιστεύω πως μια κοινή προσπάθεια με την Περιφέρεια και το Πανεπιστήμιο θα

έχει καλύτερα και πιο άμεσα αποτελέσματα και στο ζήτημα της στέγασης και σε αυτό της μετακίνησης με το αστικό ΚΤΕΛ», δήλωσε ο κ. Μπέγκας.

Αναφορικά με το ζήτημα των αδέσποτων, ο Δήμαρχος αφού ανέλυσε τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί ο Δήμος προκείμενου να αμβλυνθεί το πρόβλημα αλλά και

στις δυσκολίες που υπάρχουν με τη γενικότερη διαχείριση των αδέσποτων σε όλη τη χώρα κάλεσε ανοιχτά το Πανεπιστήμιο να συμβάλει κι αυτό πιο ενεργά στους

τομείς ευθύνης του.

«Υπάρχει συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και την Περιφέρεια Ηπείρου αλλά δεν μπορώ να μην αναφέρω ότι εμείς σα Δήμος τοποθετήσαμε τις ταΐστρες περιμετρικά

του Πανεπιστημίου και κάποιοι τις μετέφεραν σε δύο τρεις συγκεκριμένους χώρους συνάθροισης πολιτών και φοιτητών μέσα στην πανεπιστημιούπολη με αποτέλεσμα

να δημιουργηθούν αγέλες. Εκεί χρειάζεται μεγαλύτερη παρέμβαση από το ίδιο το Πανεπιστήμιο», τόνισε ο κ. Μπέγκας ο οποίος πρόσθεσε ότι η απομάκρυνση των

αδέσποτων από το χώρο του Πανεπιστημίου δεν είναι από μόνο του ένα μέτρο που θα λύσει το πρόβλημα γιατί «τα σκυλιά μπορεί να απομακρυνθούν από το χώρο

αυτό αλλά κανείς δεν τα εμποδίζει να επιστρέψουν καθώς εκεί έχουν μάθει ότι θα βρουν φαγητό».

Ο αντιδήμαρχος, Δημήτρης Κατηρτσίδης ενημέρωσε πως το διήμερο 9-10 Δεκεμβρίου θα γίνει εμβολιασμός σε όλα τα αδέσποτα στο χώρο του πανεπιστήμιου ενώ ο

εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Μπάμπης Μπρέχας στάθηκε στην ανάγκη αλλαγής του νομικού πλαισίου άμεσα «αλλιώς όσα μέτρα κι αν παρθούν το πρόβλημα

δεν πρόκειται να λυθεί».

Το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2018 ενέκρινε το Δημοτικό Συμβούλιο σε μια συνεδρίαση η οποία στιγματίστηκε από την αποχώρηση των παρατάξεων της αντιπολίτευσης – πλην της «Γιάννενα Τώρα»- οι οποίες επέλεξαν τον εύκολο δρόμο της φυγής και των εντυπώσεων από την παραμονή και τη διεξοδική συζήτηση σε μια από τις πιο σπουδαίες συνεδριάσεις κάθε έτους.

«Λυπάμαι γι’ αυτή την πολιτική παρωδία και τη συμπεριφορά της παράταξης της μείζονος αντιπολίτευσης η οποία υποτιμά τους πολίτες που την τίμησαν με τη ψήφο τους. Στη δημοκρατία η αξιωματική αντιπολίτευση έχει αυξημένες ευθύνες αλλά η παράταξη του κ. Γκόντα δεν το έχει αντιληφθεί. Ήρθε σήμερα να εκφράσει τις απόψεις της και όχι για να αποχωρήσει, όπως άλλωστε φάνηκε από την στάση της στην αρχή της συνεδρίασης. Σύρθηκε όμως σε μια αποχώρηση πολιτικάντικη και τακτικισμού μετά την εισήγηση του κ. Νάτση με την οποία επίσης διαφωνώ. Κάποιοι νομίζουν ότι θα κερδίσουν τους Γιαννιώτες με εντυπώσεις. Εμείς πιστεύουμε ότι θα τους κερδίσουμε με έργα», είπε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος, Θωμάς Μπέγκας, μετά την αποχώρηση των παρατάξεων της αντιπολίτευσης.

«Αυτό που προέχει είναι το συμφέρον των πολιτών και του Δήμου και σήμερα είμαστε εδώ για να το προβάλουμε μέσα από σημαντικές παρεμβάσεις. Κάποιοι επικαλέστηκαν δικαιολογίες για τις εισηγήσεις λες και κάποιος τους απαγόρευσε να ζητήσουν από τις υπηρεσίες όποια στοιχεία θέλανε. Αυτό δεν μειώνει ούτε στο ελάχιστο την τεράστια αξία ενός προγράμματος έργων που δεν αφορά το 2018 αλλά την περίοδο 2015 -2019.

Οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης δεν αποχώρησαν όταν γινόταν οι περικοπές στις δαπάνες για έργα, αλλά σήμερα επειδή απλά δεν ήθελαν να κουβεντιάσουμε πως ο δήμος από υπερχρεωμένος σήμερα έχει ένα πρόγραμμα περίπου 30 εκ. ευρώ χωρίς να υπολογίζονται το ΕΣΠΑ το ΒΑΑ και τα έργα ΕΣΠΑ της ΔΕΥΑΙ.

Μας κατηγόρησαν για πολλά αλλά δεν μπορούν να μας κατηγορήσουν για έλλειψη διαλόγου πολύ περισσότερο στο πλαίσιο ανοίγματος του δήμου προς τους πολίτες μέσω του συμμετοχικού προϋπολογισμού με 67 προτάσεις που θα αξιολογηθούν και μέσα στο 2018 θα ολοκληρωθούν», τόνισε από την μεριά του ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού και Ανάπτυξης, Θανάσης Μανταλόβας.

 

Το Τεχνικό Πρόγραμμα

Σε ότι αφορά το Τεχνικό Πρόγραμμα για το 2018 ο πρώτος εισηγητής, αντιδήμαρχος έργων, Γιάννης Λιόντος, ανέφερε ότι βασίζεται στην επίπονη καθημερινή συλλογική δουλειά και σε μια τεράστια προσπάθεια που καταβάλλεται στις πιο αντίξοες συνθήκες, για να είναι ο Δήμος Ιωαννιτών ένας δήμος οικονομικά υγιής, νοικοκυρεμένος, με οικονομία και εξορθολογισμό στη διαχείριση του.

Στο Τεχνικό Πρόγραμμα για το 2018, αποτυπώνεται η ίδια πολιτική που χάραξε η Δημοτική Αρχή και τα προηγούμενα έτη. Πολιτική που δίνει προτεραιότητα σε μελέτες και έργα υποδομής που αφορούν τη βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής των συνδημοτών μας.

Παρεμβαίνει έτσι, σε κάθε γειτονιά της πόλης μας και σε όλο το εύρος του Καλλικρατικού μας Δήμου, με έργα ασφαλτοστρώσεων, πεζοδρομίων, παρεμβάσεις και αναβαθμίσεις σε κοινόχρηστους χώρους, διανοίξεις νέων οδών και αθλητικά έργα.

«Αυτή τη στιγμή έχουμε συμβασιοποιημένα έργα κι έργα με συμβάσεις έτοιμες προς υπογραφή, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 14 εκ. ευρώ.

Έτσι λοιπόν γίνονται έργα σε διάφορες περιοχές, που είχαν να γίνουν παρεμβάσεις εδώ και πάρα πολλά χρόνια, καθώς και σε περιοχές «που περίμεναν τη σειρά τους» για δεκαετίες», σημείωσε ο κ. Λιόντος πριν αναφερθεί στις παρεμβάσεις που έγιναν μέσα στο 2017 και σε αυτές που ολοκληρώνονται μέχρι το τέλος του έτους.

«Χωρίς να θέλω να κουράσω παραθέτοντας μια προς μία τις παρεμβάσεις που εξελίχτηκαν ή εξελίσσονται να τονίσω απλά πως από τα αρχικά έργα και μελέτες του Τεχνικού Προγράμματος του 2017 και με αυτά που προστέθηκαν στις αναμορφώσεις του μέσα στη χρονιά, όλα τα έργα ολοκληρώθηκαν ή είναι στον αέρα πλην αυτών που θα σας εξηγήσω αμέσως.

Ο νέος νόμος που αφορά στις ηλεκτρονικές δημοπρατήσεις μας έχει αναγκάσει έργα συνολικού προϋπολογισμού περίπου 7 εκ. ευρώ κι ενώ είχαν πάρει το δρόμο προς την δημοπράτησή τους να τα «πηγαινοφέρνουμε» τους τελευταίους πέντε μήνες επαναλαμβάνοντας τις επίπονες και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες δημοπράτησης των έργων περισσότερες από πέντε φορές, ακριβώς εξαιτίας της αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου», είπε ο κ. Λιόντος περιγράφοντας τις δυσκολίες μέσα στις οποίες καλείται ο Δήμος να είναι αποδοτικός.

Φτάνοντας στις νέες προτάσεις για το 2018 ο αντιδήμαρχος σημείωσε πως τα νέα έργα που εντάσσονται για εκτέλεση έχουν διασφαλισμένους όλους τους απαραίτητους πόρους.

Έργα που αφορούν τεχνικές παρεμβάσεις για την βελτίωση της ποιότητας ζωής στις Δημοτικές Ενότητες, το νησί, την αναβάθμιση των υποδομών στο Δήμο μας, έργα βελτίωσης της προσβασιμότητας για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες κι όχι μόνο, αναβάθμιση κοινόχρηστων χώρων και πλατειών, διαμορφώσεις του οδικού δικτύου με στόχο την βελτίωση της πρόσβασης και της ασφάλειας.

«Μπορεί να βλέπετε 9 νέες παρεμβάσεις στο Τεχνικό Πρόγραμμα του 2018, ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι αυτό είναι δυναμικό, διαμορφώνεται και επικαιροποιείται μέσα στη χρονιά.

Έτσι σε αυτά τα 9 νέα έργα πρέπει να συνυπολογίσουμε ακόμα 20 περίπου παρεμβάσεις που αφορούν είτε ενισχύσεις έργων ή ακόμα και έργα που εντάχτηκαν στις τροποποιήσεις μέσα στο τρέχον έτος και πρέπει να θεωρηθούν κι αυτά νέα, καθώς δεν ήταν στο Τεχνικό Πρόγραμμα του 2017.

Το σύνολο λοιπόν των παρεμβάσεων αυτών μου επιτρέπει να πω πως το Τεχνικό μας Πρόγραμμα είναι ένα από τα μεγαλύτερα που εκτελεί Δήμος της χώρας, προϋπολογισμού τουλάχιστον 25 εκ. ευρώ.

Επιλέγουμε να σχεδιάζουμε, να προγραμματίζουμε, να διεκδικούμε και να υλοποιούμε έργα με ρεαλισμό.

Ρίχνουμε το βάρος σε περιοχές υποβαθμισμένες με στόχο συνολικές παρεμβάσεις αναβάθμισης της ποιότητας ζωής των συμπολιτών μας.

Προχωράμε βήμα – βήμα σε βάθος πενταετίας.

Αυτό κάναμε τα προηγούμενα χρόνια, αυτό περιγράφουμε και στο Τεχνικό Πρόγραμμα του 2018», κατέληξε ο κ. Λιόντος ζητώντας την ψήφιση του Τεχνικού Προγράμματος.

Από την πλευρά του ο έτερος εισηγητής του θέματος, Θανάσης Μανταλόβας, στάθηκε στα οικονομικά στοιχεία ενώ αναφέρθηκε στο πως κατάφερε ο Δήμος από το καλοκαίρι του 2014 να εξασφαλίζει πόρους για έργα οι οποίοι μέχρι τότε κατευθυνόντουσαν στην εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων από την περίοδο Γκόντα.

«Ερχόμαστε να παρουσιάσουμε ένα σύνολο έργων που έρχεται από τα προηγούμενα χρόνια και συνεχίζεται με μεγαλύτερη δυναμική τα επόμενα. Με δυσκολίες που έρχονται από τη νομοθετική παρέμβαση του κράτους που μας αναγκάζουν να πηγαινοφέρνουμε τα τεύχη δημοπράτησης σε συνεδριάσεις Επιτροπών.

Το 2014 ως αντιδήμαρχος οικονομικών εισηγήθηκα η τρίτη δόση της αποπληρωμής δανείων να μην πληρωθεί από ΣΑΤΑ αλλά για πρώτη φορά από τακτικά έσοδα κι ενώ μέχρι τότε όλα τα χρήματα που ερχόταν για επενδύσεις κι έργα πήγαιναν όλα στην αποπληρωμή των δανείων.

Μιλάμε για ποσά που φτάνουν τα 2 εκ. ευρώ το χρόνο.

Από τότε αυτό άλλαξε και πλέον ότι έρχεται ως επιχορήγηση για έργα πηγαίνει για έργο, ότι έρχεται ως εισφορά επιστρέφει για έργο κι όχι στην εξυπηρέτηση ενός πελατειακού μηχανισμού. Επιπλέον, καταφέραμε να φέρουμε ακόμα 4 εκ. ευρώ για επιχορηγήσεις τα οποία αποτυπώνονται σε έργα.

Σήμερα ο δήμος έχει έναν προϋπολογισμό 26,5 εκ. ευρώ σε έργα που είναι ενεργά. Δηλαδή σε όσα είναι ήδη συμβασιοποιημένα, θα συμβασιοποιηθούν και θα προκηρυχτούν άμεσα.

Αν αθροιστούν σε αυτά το ΕΣΠΑ, το ΒΑΑ και η ΔΕΥΑΙ μιλάμε για έργα 150 εκ. ευρώ που σίγουρα δεν θα υλοποιηθούν μέχρι το τέλος της δημοτικής περιόδου αλλά επειδή εμείς θα είμαστε ξανά δημοτική αρχή θα τα ολοκληρώσουμε με πόρους εξασφαλισμένους στην επόμενη θητεία», επισήμανε μεταξύ άλλων.

Κλείνοντας τη συζήτηση για το Τεχνικό Πρόγραμμα, ο Δήμαρχος, έκανε λόγο για ένα «κοινωνικό εργαλείο ουσίας» με στόχο να υλοποιηθούν όσα περισσότερα έργα γίνεται με βάση τις πραγματικές οικονομικές δυνατότητες του Δήμου.

«Το ενδιαφέρον μας δεν περιορίζεται μόνο σε μια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβούλιου αλλά αποδεικνύεται από την καθημερινή μας συμπεριφορά και τη θέληση μας να προσφέρουμε. Γνωρίζετε όλοι ότι το Τεχνικό Πρόγραμμα είναι σε άμεση συνάρτηση με τους διαθέσιμους πόρους. Το τονίζω γιατί κάποτε σε αυτή εδώ την αίθουσα συζητούσαν τεχνικά προγράμματα με μηδέν πόρους. Σήμερα όμως έχουμε καταφέρει να έχουμε εξασφαλισμένα χρήματα για έργα και με βάση αυτά συγκροτούμε ένα ρεαλιστικό τεχνικό πρόγραμμα και μπορούμε να κοιτάμε τους πολίτες στα μάτια», υπογράμμισε ο κ. Μπέγκας ευχαριστώντας τέλος τις υπηρεσίες για τη συστηματική δουλειά που κάνουν τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη να «τρέξουν» πιο γρήγορα οι διαδικασίες ολοκλήρωσης των έργων.

 

Στην πρώτη συνάντηση των πόλεων οι οποίες συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Διεθνής Αστική Συνεργασία (IUC): Βιώσιμες και Καινοτόμες Πόλεις και Περιφέρειες» και η οποία πραγματοποιήθηκε στις 9 και 10 Νοεμβρίου στις Βρυξέλλες συμμετείχε ο Δήμος Ιωαννιτών όντας ο μοναδικός Δήμος που επιλέχτηκε από όλη την Ελλάδα για συμμετέχει στο πρόγραμμα αυτό.

Πρόκειται για μια διεθνή πρωτοβουλία που χρηματοδοτείται από την Ε.Ε. και στοχεύει στη βελτίωση της διεθνούς συνεργασίας σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης (city-to-city cooperation), υποστηρίζοντας δράσεις για τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη.

Το πρόγραμμα αποσκοπεί να ενισχύσει τους δεσμούς των πόλεων της Ε.Ε. με κατοίκους πόλεων της Λατινικής Αμερικής, της Καραϊβικής, της Ινδίας, της Ιαπωνίας, της Βόρειας Αμερικής και της Ασίας.

Μέσω του προγράμματος, οι δήμοι  θα μπορέσουν να διασυνδεθούν, να επικοινωνήσουν και να αποκτήσουν νέες προοπτικές σε θέματα ενέργειας, κινητικότητας, υγείας, κλπ.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντησης εκπρόσωποι των πόλεων απ’ όλο το πλανήτη γνωρίστηκαν και έθεσαν τις βάσεις συνεργασίας, με την αντιδήμαρχο Ελένη Βασιλείου να εκπροσωπεί το Δήμο Ιωαννιτών ο οποίος προκειμένου να ενταχτεί στο Δίκτυο υπέγραψε το σύμφωνο των Δημάρχων για μείωση του ενεργειακού τους αποτυπώματος ως το 2025.

Σε ότι αφορά το Δήμο Ιωαννιτών η πόλη εταίρος του επιλέχτηκε να είναι η  Ichinomiya της Ιαπωνίας και η συνεργασία έγκειται σε θέματα βιώσιμης κινητικότητας και μεταφορών. 

Η αντιδήμαρχος Ελένη Βασιλείου σε δήλωσή της ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Ο δήμος Ιωαννιτών μαζί με άλλους τέσσερις ευρωπαϊκούς δήμους θα συνεργαστούν με αντίστοιχους Ιαπωνικούς Φρανκφούρτη-Yokohama, Έσσεν-Koriyama,  Σαν Σεμπαστιάν  Ισπανίας -Hirosaki και Ανκονα-Ikoma σε θέματα βιώσιμης κινητικότητας,  ενέργειας, έξυπνων πόλεων, κλπ.  Κατά  τη διάρκεια των  εργασιών συμφωνήσαμε να δημιουργήσουμε  ένα  δίκτυο επικοινωνίας μεταξύ μας για επιπλέον συνεργασία και υποστήριξη.  

Η συμμετοχή μας σα δήμος αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα δεδομένου ότι η Ιαπωνία, τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στο πλανήτη,  υπέγραψε πρόσφατα σύμφωνο πολιτικής εταιρικής σχέσης με την Ευρωπαϊκή Ένωση. 

Η ευρωπαϊκή ένωση χαρακτήρισε τη συμφωνία αυτή από τις μεγαλύτερες όλων των εποχών.

 Στα πλαίσια των συμφωνιών  είναι και η κατάργηση των δασμών στο εμπόριο (γεωργία, οίνος, τυριά, κλπ).  Αυτό μεταφράζεται σε εξοικονόμηση δισεκατομμυρίων ευρώ.

Για το δήμο Ιωαννιτών  η ευκαιρία συνεργασίας με τη χώρα της Ιαπωνίας πέραν της βιώσιμης κινητικότητας και σε άλλους τομείς, αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία που δε πρέπει να αφήσουμε ανεκμετάλλευτη σε συνεργασία και με άλλες δυνάμεις του τόπου μας».

More Articles ...

e horos logo

  tsiolis

podilata

 

emailcontact

 

 

 KarzPreveza

 

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη θρησκευτική γιορτή του Χριστιανισμού, σίγουρα του έτους στην Ελλάδα, καθώς μνημονεύει όχι μόνο τον θάνατο του Χριστού αλλά κυρίως την Ανάσταση –το απόλυτο σύμβολο της αναγέννησης, της μετάβασης από τον θάνατο στη ζωή, της ελπίδας. Μέχρι το Πάσχα, όμως, διαβαίνουμε μία περίοδο γεμάτη ενδιαφέροντα έθιμα και παραδόσεις, τις οποίες αξίζει να θυμόμαστε όχι απαραίτητα για να αποδεικνύουμε την πίστη μας, αλλά επειδή πραγματικά αποτελούν ένα ευτυχές διάλειμμα από την καθημερινότητα και συμβάλουν στην ανάγκη μας να νιώθουμε ότι κάπου ανήκουμε, ότι μοιραζόμαστε κάποιες κοινές αξίες. Άλλωστε, η περίοδος αυτή είναι και αγαπημένη των παιδιών που την περιμένουν πώς και πώς αφού σχεδόν κάθε μέρα τα περιμένει κάτι καινούργιο.

Τα ελληνικά έθιμα του Πάσχα

Η βδομάδα των Παθών είναι η Μεγάλη Βδομάδα γιατί μεγάλα είναι κι αυτά που θα συμβούν. Στην Κεφαλονιά λένε:

"Μεγάλη Δευτέρα, μεγάλη μέρα.
Μεγάλη Τρίτη, μεγάλη κρίση.
Μεγάλη Τετάρτη, μεγάλο σκοτάδι.
Μεγάλη Πέφτη, δάκρυο πέφτει.
Μεγάλη Παρασκευή, θλίψη πολλή.
Μεγάλο Σαββάτο, χαρές γιομάτο.
Μεγάλη Λαμπρή, χάσκα μούσκα αυγό κι αρνί."

Μεγάλη Δευτέρα: Νηστεία για όλους

Στις μέρες μας, τη Μεγάλη Δευτέρα ξεκινούν πολλοί τηννηστεία της Μεγάλης Εβδομάδαςμέχρι να κοινωνήσουν το Μεγάλο Σάββατο. Τα παλαιότερα χρόνια, οι κοπέλες πίστευαν πως "της νηστικής καρδιάς πιάνει η ευχή" και έτσι μετά τη νηστεία θα έβρισκαν γαμπρό.

Η Μεγάλη Δευτέρα είναι αφιερωμένη στον Ιωσήφ, ο οποίος έχει μεγάλη σχέση με το Πάσχα, αφού -σύμφωνα με τις γραφές- αυτός έφερε τον λαό του Ισραήλ στην Αίγυπτο, οπού και έμειναν αιχμαλωτισμένοι μέχρι την εποχή που ο Μωυσής με την βοήθεια του Θεού τους πήρε από την Αίγυπτο για να τους φέρει στη Γη Χαναάν. Το εβραϊκό Πάσχα, λοιπόν, γιορτάζει το πέρασμα του Αγγέλου που στάλθηκε από τον Θεό για να σκοτώσει όλα τα πρωτότοκα παιδιά των Αιγυπτίων χωρίς να πειράξει τα παιδιά όσων Ισραηλιτών είχαν σημαδέψει τις πόρτες των σπιτιών τους με αίμα αρνιού.

Μεγάλη Τρίτη: Καθαριότητα

Η μέρα αυτή είναι αφιερωμένη στοκαθάρισμα του σπιτιού. Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας, τη Μεγάλη Τρίτη φτιάχνονται και τα κουλουράκια και τσουρέκια, έθιμο που συνήθως γίνεται Μ. Πέμπτη.  

Τη Μεγάλη Τρίτη στην εκκλησία διαβάζεται η Παραβολή των Δέκα Παρθένων, ενώ το βράδυ ψάλλεται το τροπάριο της Κασσιανής.

Μεγάλη Τετάρτη: Η νέα ζύμη

Παλαιότερα, κάθε χρόνο τη Μ. Τετάρτη παρασκευαζόταν η νέα ζύμη -το προζύμι της χρονιάς. Στις γειτονιές της Αθήνας, μάλιστα, οι γυναίκες της εκκλησίας πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι, μάζευαν αλεύρι και το ζύμωναν χωρίς προζύμι. Το πήγαιναν στον παπά και εκείνος ακουμπούσε πάνω του τον σταυρό με το Τίμιο Ξύλο και το αλεύρι φούσκωνε. Αυτό θα ήταντο προζύμι της χρονιάςκαι οι εκκλησιάρισσες μοίραζαν από λίγο σε κάθε σπίτι.

Τη Μεγάλη Τετάρτη διαβάζεται το μύρωμα του Ιησού από την αμαρτωλή, κατά την διάρκεια του οποίου μιλά για τον επερχόμενο θάνατό του. Το απόγευμα της Μεγάλης Τετάρτης, στις εκκλησίες μας, τελείται το Μυστήριο του Μεγάλου Ευχελαίου.

Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας, οι γυναίκες πηγαίνουν στο Μεγάλο Ευχέλαιο, έχοντας μαζί τους μια σουπιέρα με αλεύρι. Σε αυτό στερεώνουν τρία κεριά, τα οποία καίνε κατά την τέλεση του Μυστηρίου. Το αλεύρι αυτό, το χρησιμοποιούν για να φτιάξουν τα πασχαλινά κουλούρια την επόμενη ημέρα.

Μεγάλη Πέμπτη: Κοκκινοπέφτη

Την Μεγάλη Πέμπτη γίνεται τοβάψιμο των αυγών, που μαρτυρά το αίμα του Ιησού που χύθηκε στα μαρτύριά του. Για αυτό και τη λέμε Κόκκινη Πέφτη ή Κοκκινοπέφτη.Το αυγό έχει έναν ακόμα συμβολισμό ως προς την Ανάσταση. Με το αυγό οι Χριστιανοί συμβόλισαν τον τάφο, από τον οποίο εξήλθε όταν αναστήθηκε ο Χριστός –εξ ου και το σπάσιμο των αυγών μετά την Ανάσταση.

Τη Μεγάλη Πέμπτη το βράδυ, αφού τελειώσουν τα 12 Ευαγγέλια, κοπέλες αναλαμβάνουν ναστολίσουν τον επιτάφιομε όλα τα ανοιξιάτικα λουλούδια. Βιολέτες, τριαντάφυλλα, μενεξέδες. Φτιάχνουν στεφάνια και γιρλάντες, ενώ ψέλνουν το μοιρολόγι της Παναγίας. Το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης, οι γυναίκες αγρυπνούν στην εκκλησία και μοιρολογούν το Χριστό.Προσκυνάνε τον Επιτάφιο όλοι και περνάνε από κάτω"για να τους πιάσει η χάρη του Χριστού".

Σε μερικά μέρη τη Μεγάλη Πέμπτη ετοιμάζουν τονΙούδα. Με παλιά ρούχα φτιάχνουν το ομοίωμα του και το περιφέρουν από σπίτι σε σπίτι ζητώντας "καψίδια". Κάθε νοικοκυρά δίνει ό,τι της βρίσκεται. Κληματόβεργες, λινάτσες ή του ρίχνει πετρέλαιο.

Το Θείο Δράμα προχωρά προς την αποκορύφωσή του. Την ημέρα εκείνη έγινε ο Μυστικός Δείπνος –από εκεί ξεκινά το μυστήριο της Θείας Κοινωνίας. Το ίδιο βράδυ ο Ιούδας προδίδει τον Χριστό, ο οποίος συλλαμβάνεται στον κήπο της Γεσθημανής, όπου έχει πάει για να προσευχηθεί με τους μαθητές του.

Επίσης, σε πολλές περιοχές της χώρας τη Μ. Πέμπτη οι γυναίκες ζυμώνουν τσουρέκια ή τις λεγόμενες«κουλούρες της Λαμπρής», οι οποίες επίσης συμβολίζουν την Ανάσταση, καθώς το αλεύρι μεταμορφώνεται με το ζύμωμα και γίνεται ψωμί.

Στην εκκλησία το βράδυ ψέλνονται τα Δώδεκα Ευαγγέλια, ενώ περιφέρεται και ο Σταυρός του Ιησού, συμβολίζοντας τη Σταύρωσή του. Αργότερα γίνεται και ο στολισμός του Επιταφίου από γυναίκες και κορίτσια. Σε πολλά μέρη της Ελλάδα, μάλιστα, οι γυναίκες διανυκτερεύουν στην εκκλησία, «φυλάγουν και μοιρολογούν το Χριστό» όπως συνηθίζουν να κάνουν για κάθε αγαπημένο τους νεκρό. Σε κάποιες εκκλησίες, ωστόσο, ο στολισμός του Επιταφίου γίνεται Παρασκευή μεσημέρι.

Μεγάλη Παρασκευή: Πένθος μεγάλο

Η Μεγάλη Παρασκευή αναπαριστά την δίκη του Ιησού από τον Πόντιο Πιλάτο, τη μαρτυρική του πορεία προς τον Γολγοθά και τη Σταύρωση. Πρόκειται για τηνημέρα των Παθών. Σύμφωνα με τις γραφές, το μαρτύριο του Ιησού στον Σταυρό θα κρατήσει 6 ώρες, ενώ το μεσημέρι γίνεται ο ενταφιασμός του –ο λόγος για την τελετή της Αποκαθήλωσης και του ενταφιασμού που η εκκλησία κάνει το μεσημέρι.

Το βράδυ τελείται η περιφορά του Επιταφίου, ενώ οι καμπάνες χτυπούν πένθιμα όλη την ημέρα. Σε άλλα μέρη της Ελλάδας τα λουλούδια του Επιταφίου φυλάσσονται, μετά την περιφορά, από τους πιστούς γιατί θεωρούνται θαυματουργά.

Για τους πιστούς η νηστεία της ημέρας είναι αυστηρότατη και απαγορεύει ακόμα και το λάδι, ενώ το έθιμο απαγορεύει κάθε εργασία την ημέρα αυτή. Σε πολλές περιοχές της χώρας φτιάχνουν ένα ομοίωμα του Ιούδα, το οποίο παραδίδουν στη φωτιά μετά την περιφορά του Επιταφίου. Επίσης, την ημέρα αυτή οι πιστοί συνηθίζουν να επισκέπτονται τους τάφους των νεκρών συγγενών και φίλων.

Μεγάλο Σάββατο: Χριστός ανέστη

Η γιορτή της Ανάστασης και η τελευταία ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής. Σε πολλές εκκλησίες με την πρωινή λειτουργία της Πρώτης Ανάστασης. Σύμφωνα με τις γραφές, επειδή ο Ιησούς είχε αναγγείλει την ανάστασή του, ο Πιλάτος εγκιθιστά φρουρά έξω από το μνήμα του, ώστε να μη μπορέσουν οι μαθητές του να κλέψουν το σώμα του και να ισχυριστούν ότι αναστήθηκε. Ωστόσο, η Πρώτη Ανάσταση συμβολίζει ότι, ενώ το σώμα του βρίσκεται στον τάφο, ο Ιησούς κατεβαίνει προσωρινά στον Άδη για να μεταφέρει στους νεκρούς το Λόγο του. Άλλωστε, και στην ψαλμωδία της Θείας Λειτουργίας την ημέρα εκείνη αναγγέλλεται η Ανάσταση του Χριστού.

Στα Ιεροσόλυμα τελείται η Αφή του Αγίου Φωτός και της Ανάστασης το Μεσημέρι, ενώ στην Ελλάδα γίνεται το βράδυ, συνήθως τα μεσάνυχτα, κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, οπότε μοιράζεται τοΆγιο Φωςαπό λαμπάδα σε λαμπάδα και ψάλλεται το Χριστός Ανέστη, συνοδεία βεγγαλικών.

Οι πιστοί μετά το τέλος της λειτουργίας μεταφέρουν το Άγιο Φως στα σπίτια τους και το έθιμο θέλει να το φυλάνε μη σβήσει για σαράντα ημέρες. Κατά τη διάρκεια της ημέρας του Μεγάλου Σαββάτου οι πιστοί νηστεύουν αυστηρά. Ωστόσο, μετά την Ανάσταση, οπότε ξεκινά η γιορτή, η παράδοση επιβάλλει το σπάσιμο και φάγωμα των αυγών αλλά και της μαγειρίτσας που έχει προετοιμαστεί από το πρωί.

Επίσης, από το Σάββατο, θέλει η παράδοση, και την προετοιμασία της ψησταριάς και της σούβλας για το αρνί ή το κατσίκι που θα φαγωθεί την επομένη.

Τα αναστάσιμα έθιμα ανά την Ελλάδα είναι πολλά. Στο Λεωνίδιο τα παιδιά πετούνπολύχρωμα αερόσταταστον ουρανό. Στην Κέρκυρα με την Πρώτη Ανάσταση σπάνε τουςΜπότηδες, κανάτια γεμάτα νερό που συμβολίζουν έναν τεχνητό σεισμό, όπως αυτός που έγινε όταν αναστήθηκε ο Χριστός. Στο Βροντάδο της Χίου δύο ενορίες ρίχνουνρουκέτες, ενώ εκρηκτική Ανάσταση γίνεται και στον Μαραθόκαμπο της Σάμου. Στην Καλαμάτα γίνεταισαϊτοπόλεμοςμε εύφλεκτα υλικά, ενώ στη Ζάκυνθο με την Πρώτη Ανάσταση απελευθερώνονταιλευκά περιστέρια.

Κυριακή του Πάσχα: Αυγό, γλέντι κι αρνί!

Πρόκειται για τη μεγάλη γιορτή της Λαμπρής. Από νωρίς το πρωί ψήνεται ο παραδοσιακός οβελίας στη σούβλα, ενώ συγκεντρώνονται φίλοι και συγγενείς γύρω από το εορταστικό τραπέζι για να φάνε και να γλεντήσουν μέχρι αργά το απόγευμα.

Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή του χριστιανισμού. Η λέξη έχει τις ρίζες της στην αρχαία Αίγυπτο. Με το "Πισάχ" -η λέξη σημαίνει διάβαση- οι Αιγύπτιοι γιόρταζαν τη διάβαση του ήλιου από τον ισημερινό, την εαρινή δηλαδή ισημερία και μαζί της τον ερχομό της άνοιξης. Οι Εβραίοι καθιέρωσαν και αυτοί τη γιορτή με την ονομασία "Πεσάχ" (διάβαση-υπέρβαση) σε ανάμνηση της απελευθέρωσης τους από τους Αιγυπτίους και της διάβασης της Ερυθράς θάλασσας.

Στη χριστιανική γιορτή δόθηκε το όνομα "Πάσχα" και με απόφαση της Α' Οικουμενικής Συνόδου, το 325 μ.Χ., ορίστηκε να γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά από την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας.

Το Πάσχα, ο λαός, μαζί με την "εκ νεκρών Ανάσταση" του Χριστού, τη νίκη Του δηλαδή ενάντια στο θάνατο, γιορτάζει και την ανάσταση της άνοιξης, το ξύπνημα της φύσης μετά τη νάρκη του χειμώνα.

Ομπρέλα προστασίας για τους υπερχρεωμένους αγρότες προσπαθεί να δημιουργήσει η κυβέρνηση, προωθώντας ρυθμίσεις και μέτρα ώστε να μην αναγκασθούν να πουλήσουν την περιουσία τους «για ένα κομμάτι ψωμί»και να μη διακόψουν την παραγωγική δραστηριότητα. Τα κόκκινα δάνεια του αγροτικού κόσμου υπολογίζονται σε 3,5 εκατ. ευρώ.

 Πρωτοβουλίες αναλαμβάνει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με στόχο να διασφαλισθεί η συνέχιση λειτουργίας των εκμεταλλεύσεων που κρίνονται βιώσιμες και να μείνουν στον πρωτογενή τομέα αγρότες με εμπειρία.

Σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο αρμόδιος υπουργός Βαγγέλης Αποστόλου επισημαίνει ότι με τις προωθούμενες ρυθμίσεις για τα κόκκινα αγροτικά δάνεια, θα δοθεί η δυνατότητα υπερχρεωμένες - αλλά βιώσιμες - μονάδες να παραμείνουν στους σημερινούς ιδιοκτήτες, ή να περάσουν σε τρίτους που ενδιαφέρονται να τις συνεχίσουν έναντι μισθώματος.«Σε αυτήν τη διαδικασία, μεταξύ του ειδικού εκκαθαριστή και των ενδιαφερόμενων αγροτών, θα μπορούσε να μεσολαβήσει το υπουργείο» σημειώνει ο κ. Αποστόλου. Ξεκαθαρίζει όμως ότι οι «αστικές υποθήκες, όπου υπάρχουν, είναι θέμα του διαχειριστή και εμείς δεν επεμβαίνουμε».Στη συνέντευξη ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης μίλησε επίσης για κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί στο τέλος του 2017, για την οργανώμενη προσπάθεια ανάπτυξης του τομέα των αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών, για το κόστος παραγωγής και τη δυνατότητα των ελληνικών αγροτοκτηνοτροφικών προϊόντων να ανταπεξέλθουν στο ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον.Επισημαίνει ότι στην νέα ΚΑΠ υπάρχουν «αδικίες» για τους νέους αγρότες όσον αφορά την κατανομή επιδοτήσεωνκαι τονίζει ότι το θέμα θα τεθεί εκ νέου επί τάπητος, προκειμένου να διευκολύνεται η είσοδος νέων στον χώρο και να μην ευνοείται η«γεωργία του καναπέ».

ΠΗΓΗ:sofokleousin.gr


Ο Σύλλογος Ηπειρωτών Νομού Τρικάλων σε ανακοίνωσή του γνωστοποιεί ότι "διοργανώνει μονοήμερη εκδρομή την Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2016 στην πανέμορφη πόλη των Ιωαννίνων, στο γραφικό Μέτσοβο και την ξακουστή Ζίτσα με τα αξιοθέατά της. Στην πόλη των Ιωαννίνων θα γίνει περιήγηση στο κάστρο με το πρόσφατα εγκαινιασμένο -από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας- μουσείο της αργυροτεχνίας, στο βυζαντινό μουσείο και στο μουσείο του Ασλάν Πασά. Στη συνέχεια θα γίνει επίσκεψη στο νησί του Αλή Πασά και στο μουσείο κέρινων ομοιωμάτων.

Δηλώσεις συμμετοχής :
Πρόεδρος: Νίκη Χύτα 6937385053
Γραμματέας: Αθηνά Οικονόμου 6978948775
Ταμίας: Παναγιώτης Φλώρος 6977672318"

Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων σε ανακοίνωσή ου αναφέρει ότι: "Συμμετέχει στη δράση «Εβδομάδα Συγκέντρωσης Φαρμάκων» που διοργανώνεται από τον Οργανισμό Κοινωνικής Προστασίας Αλληλεγγύης και Προσχολικής Αγωγής του  Δήμου Ιωαννιτών, για τις μεγάλες ανάγκες που αντιμετωπίζει το Κοινωνικό Φαρμακείο Αλληλεγγύης της πόλης μας.

Η συγκέντρωση των φαρμάκων θα πραγματοποιείται τις πρωινές ώρες από τις 10 έως τις 14 Οκτωβρίου στο θυρωρείο του κτηρίου Διοίκησης (Μεταβατικό Κτήριο).   

Παρακαλώ θερμά για τη συμμετοχή όλων μας στη συγκεκριμένη δράση και πρωτοβουλία.

Ο Πρύτανης

Καθηγητής Γεώργιος Δ.Καψάλης"       

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 5ο φεστιβάλ χορωδιών στην Πανηπειρωτική. Χοροδιδάσκαλος ο Βαγγέλης Κώτσος

Τα πολυκαταστήματα JUMBO ζητούν για το κατάστημα στην Πρέβεζα στην περιοχή του Λούρου, Υπεύθυνο Τμήματος.